2020/2021 KAN-CPSYV0026U Psykologiske test som del af Målbar HR
English Title | |
Psychological testing as part of evidence based HR |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Evt. spørgsmål til faget bedes sendt til Henriette Kirkeby hki.ioa@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 19-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Basal viden inden for statistik og eller psykometri/psykologiske test. Hvis ikke, forventes det, at denne viden erhverves på egen hånd. Kendskab til SPSS eller andet statistik-program en fordel. Ellers må der påregnes ekstra forberedelsestid. | ||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
1 mindre, obligatorisk hjemmeopgave på max 3 sider bedømmes med godkendt/ikke godkendt, og det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at opgaven er godkendt. Denne opgave kan udfærdiges individuelt eller i gruppe á op til fire personer, men alle i gruppen skal have bidraget til besvarelsen, og alle skal aflevere opgaven individuelt med angivelse af, hvem gruppen består af. Ved sygdom eller manglende godkendelse af den obligatoriske aktivitet er der mulighed for at aflevere en erstatningsopgave. Denne stilles af underviser og skal være afleveret på et fastsat tidspunkt forud for den mundtlige fremlæggelse. Ved manglende aflevering af hjemmeopgaven indstilles ikke til eksamen.
Mundtlige fremlæggelser
mv.
1 mundtlig præsentation er en forudsætning for indstilling til eksamen. Denne præsentation kan være individuel eller i gruppe á op til fire personer. Alle i gruppen skal bidrage ved fremlæggelsen. Præsentationen bedømmes godkendt/ikke godkendt. Ved sygdom eller manglende godkendelse af den mundtlige fremlæggelse er der mulighed for at aflevere en erstatningsopgave. Denne stilles af underviser og skal være afleveret på et fastsat tidspunkt og godkendt forud for eksamen. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagets fokus er på, hvordan systematisk, datadrevet og evidensbaseret HR kan være med til at sikre mere kvalificerede og værdiskabende HR-beslutninger; Hvordan kan systematisk, datadrevet og evidensbaseret HR forstås og begrebsliggøres, samt hvordan kan der arbejdes med evidensbaseret HR på forskellige måder i organisationer, og hvordan kan dette være med til at forøge omsætning og vækst for organisationen?
Faget omhandler væsentlige aspekter af HR som fx rekruttering, og hvordan der skabes træfsikkerhed i beslutningerne i kraft af inklusionen af de rigtige værktøjer. Disse beslutninger er meget komplekse og indbefatter komplekse psykologiske forhold samt ofte uoverskueligt store mængder af information, der skal vægtes på den rette måde for at nå den rette konklusion. Faget henvender sig til kommende ansvarlige inden for HR og ledere, og et af hovedformålene med faget er at give indsigt i uvurderlige værktøjer, som kan hjælpe med beslutningerne, og som kan være med til at bygge bro mellem teori og praksis.
I faget introduceres forskningsbaseret viden om effekter af HR-tiltag, og en række teoretiske og praktiske perspektiver på beslutningsprocesser i HR, herunder evidensbaseret og datadrevet HR, gennemgås.
I løbet af undervisningen præsenteres forskellige psykologiske test til støtte for beslutninger, og der gives en introduktion til de mest basale statistiske begreber. Ligeledes bliver det muligt at gennemføre en mini-certificering i et specifikt testværktøj, så de studerende efterfølgende er kvalificeret til benyttelse af dette. Desuden trænes kompetencer til kritisk at vurdere eksisterende testværktøjer.
Undervisningen indbefatter øvelser, som dels tager afsæt i statistiske analyser (ved hjælp af SPSS), dels koncentrerer sig om tolkninger af konkrete cases/forståelse af de tekniske begreber i faget (relateret til psykometri), og dels handler om de studerendes egne gennemførelser af psykologiske test, som bliver stillet til rådighed for de studerende.
Endelig vil der i kurset være en enkelt gæsteoptræden ved en fagperson inden for HR Analytics.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Ugentlig undervisning som blander forelæsning,
præsentationer, casearbejde og øvelser, herunder konkrete
statistiske øvelser
Derudover forefindes tilbud om yderligere 5 undervisningslektioner, som er afsat til en minicertificering i et psykologisk testværktøj (er frivilligt og er ikke en del af eksamen). |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback gives kollektivt til
fremmødeundervisningen på baggrund af de svar, studerende giver i
de planlagte livequizzes/polling. Quizzerne bruges systematisk i
begyndelsen af hver undervisning.
Feedback i forhold til de øvelser, der bliver præsenteret. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Litteratur: Bog Hedegaard Rasmussen, T. (2013). Målbar HR – en praktisk guide til datadrevet HR-ledelse. Dansk Psykologisk Forlag A/S
Kompendium (udvalgte kapitler/passager fra følgende referencer) Chmiel, N., Fraccaroli, F. & Sverke, M. (Ed.) (2017). Introduction to Work and Organizational Psychology. An International Perspective. 3rd ed. Oxford: Blackwell Publishers
Cohen, R. J. & Swerdlik, M. E. (2018). Psychological Testing and Assessment. An Introduction to Tests and Measurement. 9th ed. New York: McGraw-Hill Education Dawes, R. M. (1994). House of Cards. Psychology and Psychotherapy built on Myths. New York, NY: Free Press
EFPA (2013). EFPA review model for the description and evaluation of psychological and educational tests. Test review form and notes for reviewers. Version 4.2.6 Evaluation of the instrument (23-25)
Gregory, R. J. (2015). Psychological Testing. History, Principles, and Applications. 7th ed. Harlow, UK: Pearson Education Limited. ISBN: 978-1-292-05880-1
Kirkebøen, G. (1999). Skjønn, formler og klinisk praksis: Hvorfor vurderer erfarne klinikere så dårlig enda de vet så mye? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 36, 523-536
Smith, M. & Smith, P. (2005). Testing People At Work.Competencies in psychometric testing. BPS Blackwell Publishing Ltd
Supplerende litteratur: VPP (2012). Vækst og bundlinje med professionel personvurdering - Hvordan bidrager professionel personvurdering til vækst og bundlinje og hvordan gør man? Videnscenter for Professionel Personvurdering
Anbefalet supplerende litteratur som introduktion til psykologiske test: Jackson, C. (2002). Psykologisk Testning. Psykologisk forlag
Artikler Antonakis, J., Ashkanasy, N. M., Dasborough, M. T. (2009). Does leadership need emotional intelligence? The Leadership Quarterly, 20(2), 247-261.
Erez, A. & Grant, A. M. (2014). Separating Data From Intuition: Bringing Evidence Into the Management Classroom. Academy of Management Learning & Education, 13(1), 104-119.
Marler, J. H. & Boudreaub, J. W. (2017). An evidence-based review of HR Analytics. The International Journal of Human Resource Management, 28(1), 3-26.
Murphy, K. R. (2008). Explaining the Weak Relationship Between Job Performance and Ratings of Job Performance. Industrial and Organizational Psychology, 1(2), 148–160
Rousseau, D. M., & Barends, E. G. R. (2011). Becoming an evidence-based HR practitioner. Human Resource Management Journal, 21(3), 221–235.
Togt, J. v. d. & Rasmussen, T. H. (2017). Toward evidence-based HR. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 4(2), 127-132. |