2020/2021 KAN-CSHRO1053U HRM som Teori og Praksis
English Title | |
HRM - Theory and Practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 23-06-2020 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||
Efter at have fulgt faget forventes den
studerende at være i stand til
|
||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i faget "Human Resource Development", hvorfor tilmelding til faget forudsætter, at man også er tilmeldt faget "Human Resource Development". | ||||
Prøve/delprøver | ||||
Faget har fælles prøver med | ||||
KAN-CSHRO1054U | ||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||
’HRM som teori og praksis’ introducerer den studerende til den nyvalgte specialisering, fagområdet Human Resource Management (HRM). Udgangspunktet er, at HRM ikke kun beskæftiger sig med problemstillinger knyttet til individer i en kontekstløs situation, men derimod handler om en strategisk forankret integration af personer og opgaver i en organisatorisk kontekst.
Faget tager afsæt i det fagområde, som er vokset frem siden starten af 1980'erne og som afløste Personnel Management (PM). På den baggrund præsenteres og reflekteres derover de væsentligste forskningsområder og dertil hørende praksisformer inden for HRM.
Faget har en særlig funktion som et refleksivt link fra den
akademiske praksis til den konkrete professionelle praksis og
identitet udøvere af HRM etablerer, når de påtager sig
HRM-roller.
’HRM-cyklussen’ og "HRM-årshjulet" er dermed fagets praksisnære metaforer, som er forståelsesrammer og pædagogisk strukturer for en akademisk udforskning af teoretiske og kritiske perspektiver på, hvordan HRM-praksis på den ene side fokuserer på ledelse af den menneskelige ressource (indvid og gruppe) og på den anden hvordan den indgår i en strategisk praksis gennem design og praktisk implementering, der er forankret i forretningsstrategien.
Faget har særligt tætte bånd og spiller sammen med HRM-linjens Fag 2, Human Resource Development, som går i dybden med læring og udvikling af de menneskelige ressourcer. |
||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||
Faget veksler mellem forelæsning, casearbejde,
øvelser og præsentationer forestået af holdets studiekredse.
Fagområderne videnskabsteori og personalejura integreres løbende i
faget, således at der fokuseres på at præsentere centrale
argumentationer fra disse fagområder på det tidspunkt i
undervisningen, hvor disse umiddelbart er relevante i forhold til
den HRM-cyklus, der er den røde tråd i fag 1. Linjens team af
undervisere samarbejder derfor på tværs for at sikre sammenhæng og
helhedsforståelse.
Det er en vigtig præmis for den teoretiske læring i faget, at den studerende er ansvarlig for selv at vælge en del af fagets pensum og dermed har mulighed for at præge fagets indhold i en retning, der giver mest mening i forhold til egne interesserer og læringsmæssige udfordringer. De studerende udvælger selv fire forskningsbaserede artikler i løbet at faget. Disse artikler tjener til at perspektivere de problemstillinger og dilemmaer, der præsenteres i den underviservalgte pensumlitteratur. Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. |
||||
Feedback i undervisningen | ||||
Løbende feedback i forbindelse med øvelser og
præsentation af selvvalgte artikler. Feedbacken kan tage form af
peer-feedback og underviserfeedback i plenum.
Der gennemføres en øvelsesgang i slutningen af kurset, hvor den studerende vil modtage gruppefeedback og modtage feedback fra underviser |
||||
Studenterarbejdstimer | ||||
|
||||
Foreløbig litteratur | ||||
1) Elektronisk kompendium med forskningsbaserede
tidsskriftsartikler, der gøres tilgængelige i fagets arbejdsrum i
Learn.
|