Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende
opfylde følgende læringsmål:
- udvikle og fremlægge en relevant problemformulering inden for
den europæiske business kontekst
- identificere, udpege, og præsentere relevant faglitteratur og
empirisk materiale
- identificere og anvende relevante begreber og teorier, der
bidrager til at analysere det pågældende spørgsmål, og forklare de
respektive valg, der er truffet
- reflektere kritisk over problemformuleringen, dataindsamlingen,
kvaliteten af det empiriske materiale og analysemetoderne
- foretage en uafhængig analyse på grundlag af det empiriske
materiale og en diskussion af projektets resultater i forhold til
empiriske og teoretiske overvejelser
- diskutere og reflektere over konsekvenser for virksomheders
konkurrenceevne
- skrive og formidle en klart struktureret afhandling, der
opfylder akademiske standarder, navnlig med hensyn til en korrekt
anvendelse af data og henvisning til kilder og
litteratur
|
Prøve/delprøver |
Bachelorprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
|
Én person må skrive maksimalt 40 sider. En gruppe
på to studerende må skrive 60 sider. For hvert ekstra gruppemedlem
lægges ti sider til det maksimale antal af sider, man må skrive.
Derfor:
1 studerende = 40 sider,
2 studerende = 60 sider,
3 studerende = 70 sider,
4 studerende = 80 sider. |
Opgavetype |
Bachelorprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Bachelorprojektet kan skrives på engelsk eller dansk. Resuméet
skal skrives på engelsk og tælles med i det samlede antal
sider. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
1. Hvis den studerende har været
medforfatter af projektet men ikke har været i stand til at deltage
i den mundtlige eksamen, skal den studerende tilmelde sig omprøven
og eksamineres på baggrund af en ny aflevering af det oprindelige
bachelorprojekt.
2. Hvis den studerende har været medforfatter af projektet, men
ikke består den mundtlige eksamen, bliver studerende bliver
eksamineret på grundlag af en revideret udgave af den oprindelige
afhandling. Den studerende vil få en skriftlig tilbagemelding fra
vejlederen og krav, der skal opfyldes for at bestå eksamen.
3. Hvis den studerende ikke har været i stand til at skrive/deltage
i udarbejdelsen af bachelorprojektet (fx pga sygdom), kan den
studerende tage omprøve, hvis han/hun afleverer et individuelt
skrevet bachelorprojekt inden for en frist, der er sat af
studienævnet.
4. Hvis der ikke er afleveret en afhandling på den sidste
afleveringsdato, melder den studerende sig til omprøve og bliver
eksamineret på grundlag af en ny afhandling. Dette nye afhandling
skal have en væsentligt ændret problemformulering og
forskningsspørgsmål i forhold til det tidligere planlagte
afhandling.
I pkt. 1 og 2 har den studerende ikke ret til vejledning, hvis
han/hun vælger omprøve. I pkt. 3 og 4 kan studienævnet vælge at
tildele den studerende vejledningstimer, hvis den studerende kan
fremvise dokumentation herfor.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Bachelorprojektet kan skrives individuelt eller i grupper af 2-4
studerende. De studerende eksamineres individuelt i
bachelorprojektet. Projektgruppen kan vælge, om den mundtlige
eksamen skal foregå på engelsk eller dansk, og den individuelle
eksamen afholdes i det valgte
sprog.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Bachelorprojektet skal demonstrere den studerendes kompetencer
inden for de områder, som HA Europæisk Business dækker. Ligeledes
skal projektet demonstrere den studerendes evne til at
analysere virksomheders udfordringer og muligheder på europæiske og
globale markeder og/eller problemstillinger, der relaterer sig
til politiske, sociale og kulturelle områder, der udgør en
europæisk businesskontekst. Med dette for øje vælger de studerende
et område af interesse.
Det endelige bachelorprojekt er det sidste og største stykke
arbejde på HA i Europæisk Business. Bachelorprojektet giver
mulighed for at kombinere og integrere den viden og de færdigheder,
de studerende har tilegnet sig på uddannelsen og samle det i et
skriftligt produkt. Derefter forsvares projektet ved en mundtlig
eksamen. Bachelorprojektet må skrives individuelt eller i grupper
af 2-4 studerende, men den mundtlige eksamen er individuel. Den
studerende får én karakter på baggrund af en kombineret bedømmelse
af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation.
Kravene til bachelorprojektet er mere strenge med hensyn til
formulering og definition af problemformuleringen, fremvisning af
en litteraturoversigt, udvikling af strategi for analyse og
implementering af teori og empiri sammenlignet med tidligere
eksaminer, da bacheloreksamen udløser en bachelorgrad. Der lægges
stor vægt på den studerendes evne til at tænke på tværs af fagene
og vælge den bedste tilgang og integrere den i et
sammenhængende forskningsprojekt. Den studerende bør reflektere
kritisk over analysestrategi og metode og forventes at kende
konsekvenserne af de valg, som er blevet truffet.
Bachelorprojektet beskrives detaljeret i en projektvejledning,
der udgives i løbet af efterårssemesteret. Denne har svar på de
fleste spørgsmål, som studerende typisk stiller om
bachelorprojektet.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Projektgruppen vil få vejledningstimer af en
vejleder. Der vil også være en introduktionsforelæsning og en række
projektværksteder, hvor de studerende kan præsentere og diskutere
deres ideer og udfordringer. |
Feedback i undervisningen |
Vejlederen giver feedback på ideer og tekst under
møderne mellem projektgruppen og vejlederen.
De tre projektværksteder giver mulighed for at præsentere ideer og
få feedback fra undervisere/vejledere såvel som fra andre
projektgrupper. |
Studenterarbejdstimer |
Total |
420 timer |
individuelt projekt, maks. 40 sider, antal
vejledningstimer: |
7 timer |
gruppeprojekt, 2 studerende, maks. 60 sider, antal
vejledningstimer: |
12 timer |
gruppeprojekt, 3 studerende, maks. 70 sider, antal
vejledningstimer: |
16 timer |
gruppeprojekt, 4 studerende, maks. 80 sider, antal
vejledningstimer: |
18 timer |
|