2021/2022 BA-BFILO3002U Den Digitale organisation
English Title | |
The Digital Organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-01-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil være en kombination af korte forelæsninger (præsentation af teoriernes grundbegreber og hovedargumenter), interaktiv talveundervisning (inklusiv studenterpræsentationer) og workshops (i samarbejde med praktikere). I undervisningen vil der være et fokus på cases, både på fælles cases såvel som på de studerendes eget materiale. Der vil ligeledes være caseundervisning, hvor en mindre case løses i plenum. Og endelig vil der indgå elementer af gruppearbejde, hvor de studerende diskuterer stillede spørgsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
I Den digitale organisation arbejder vi med
fortløbende feedback. De studerende vil modtage feedback fra
undervisere, gæsteforelæsere (praktikere), samt fra medstuderende
(peer-to-peer). Feedback vil forekomme i forbindelse med
gruppepræsentationer i undervisningen og til workshops.
|
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Borch, C., & Lange, A. C. (2017). “Highfrequency trader subjectivity: emotional attachment and discipline in an era of algorithms”. Socio-Economic Review, 15(2), 283-306. Fleming, P. (2018) ‘Robots and Organization Studies: Why Robots Might Not Want to Steal Your Job’, Organization Studies, online fir. doi: 10.1177/0170840618765568. Heidegger, M. (1999) Spørgsmålet om teknikken, Gyldendal. Johnsen, C. G., Olaison, L. & Sørensen, B. M., 2017. ‘Put Your Style at Stake: A New Use of Sustainable Entrepreneurship’, Organization Studies: 1–19. Justesen, L. and Plesner, U. (2018) ‘Fra skøn til algoritme: Digitaliseringsklar lovgivning og automatisering af administrativ sagsbehandling’, Tidsskrift for Arbejdsliv, 20(3), pp. 9–23. Lapore, J., 2014, ‘The Disruption Machine: What the Gospel of Innovation Gets Wrong’, The New Yorker, June 23, 2014. McAfee, A. and Brynjolfsson, E. (2018) Machine, Platform, Crowd. Harnessing Our Digital Future, W.W. Norton. Plesner, U. & Husted, E. (2019) Digital Organizing - Revisiting Themes in Organization Studies. Palgrave Macmillan, London. Schumpeter, J. 1943 [1994], ‘The process of creative destruction’, i: Capitalism, Socialism and Democracy, Routledge, London: 81–86. Sennett, R. (2009) Håndværkeren. Arbejdets kulturhistorie: Hånd og ånd, Hovedland. Sørensen, B. M. (2018) Skærmens magi. At træne modstandskraften i en digital tid, KDs Forlag. Zammuto, R. F., Griffith, T. L., Majchrzak, A., Dougherty, D. J., and Faraj, S. (2007), “Information technology and the changing fabric of organization”, Organization Science, Vol 18 No 5, pp. 749-762. Zuboff, S. (1985). Automate/informate: The two faces of intelligent technology. Organizational Dynamics, 14(2), 5-18. http://dx.doi.org/10.1016/0090-2616(85)90033-6. Zuboff, S. (2019) Overvågningskapitalismens tidsalder – Kampen for en menneskelig fremtid ved magtens nye frontlinje, Informations Forlag. |