2021/2022 BA-BFILV1801U Statistik og sandsynlighedsregning
English Title | |
Statistics and probability theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 16-02-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kursets formål er at give den studerende indsigt i statistisk metode, samt evnen til kritisk at forholde sig til statistiske undersøgelser. Hensigten er, at den studerende skal blive i stand til at bruge statistiske værktøjer på en måde, hvor den studerende er klar over væsentligheden og grundlaget for de metodiske valg, der tages. Den studerende vil lære at gennemføre statistiske undersøgelser, samt at forholde sig kritisk til statistisk materiale. Kurset vil først og fremmest præsentere basale statistiske metoder, samt oplære den studerende i at bruge disse. Det filosofiske aspekt af kurset vil bestå i en præsentation af forskellene mellem statistisk og ikke-statistisk viden. Ydermere vil det blive diskuteret i hvilket omfang rummet for empirisk viden, eller kausal forståelse, falder sammen med rummet for det som kan analyseres med statistiske modeller.
Kurset vil gennem forelæsninger og praktiske øvelser dække emnerne
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kursets undervisning består af forelæsninger og øvelsesworkshops. Ved øvelsestimerne arbejdes med relevante og i høj grad anvendte opgaver med hjælp fra kursets undervisere. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Øvelsestimerne er opbygget som opgaveworkshops,
hvor de studerende indgår i en konstruktiv dialog med underviserne,
og der gives kommentarer og forbedringsforslag til de udarbejdede
løsninger. Derudover vil der efter behov være opsamlinger i plenum,
og for en lang række af opgaver vil der blive lagt filmklip med
løsningsforslag ud på kursushjemmesiden.
I forlængelse af fagets forskellige delemner vil der blive lagt 4-5 opsamlingsquizzer ud på kursushjemmesiden. Her gives der feedback på svarmulighedsniveau, således at den studerende bliver hjulpet videre i tilfælde af forkerte svar. Både med en opfølgende forklaring på, hvorfor svaret ikke er rigtigt og med henvisninger til, hvor der kan læses mere. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Alan Agresti: Statistical Methods for the Social Sciences, 5th ed., Pearson 2018.
Supplerende litteratur: Notesæt om logik og sandsynlighedsregning. Vil blive gjort tilgængeligt på kursushjemmesiden før undervisningens start.
|