2021/2022 BA-BFILV2003U Retorisk Lederskab
English Title | |
Rhetorical Leadership |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 07-05-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Retorisk Lederskab vil være en blanding af forud
optaget online undervisning og tilstedeværende klasseundervisning.
Den teoretiske del af faget vil være forud optaget online undervisning. Det vil gøre det fleksibelt for den studerende at tilegne sig eller vende tilbage til den teoretiske del af faget. Den praktiske del af faget vil være tilstedeværende klasseundervisning, hvor deltagerne bliver undervist i at skrive og holde taler med dertilhørende synopsis. Alle deltagere skal se sig som ansatte i en organisation, hvor de har fået til opgave at skrive taler inden for strategisk kommunikation og ledelse. I den forbindelse skal deltagerne også selv afholde taler for at teste, at de fungerer i det mundtlige sprog. Når undervisningen er afsluttet, vil den studerende være i stand til at:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget Retorisk Lederskab udbydes som en studiekreds
Retorisk Lederskab sætter sproget i centrum af kommunikation organisation og ledelse: Faget Retorisk Lederskab skal give deltagerne en teoretisk indsigt i sprogets afgørende betydning og funktion i kommunikation, organisation og ledelse. Retorisk Lederskab skal igennem taleøvelser fremme deltagernes praktiske brug af sproget i tale, samtale, forhandling og strategisk handlen. Hermed skal deltagernes kompetence som kommende ledere og deltagere i private virksomheder, offentlige organisationer og civilsamfundets foreninger styrkes.
Retorisk Lederskab handler om den strategiske brug af sproget i kommunikation organisation og ledelse: Talen er det vigtigste redskab for ledere og alle andre deltagere i private virksomheder og offentlige organisationer. Organisationer er først og fremmest mundtlige kulturer, selv om vi alle lider under dynger af mails og rapporter. Al ledelse foregår igennem talen. Retorisk Lederskab handler om den strategiske brug af sproget med henblik på at fremme et bestemt budskab og opnå et bestemt mål. Når en leder skal fremlægge nye og bedre resultater, kræves der en form for argumentation, sprogbrug og stemmeføring. Når der skal tales om svære valg i organisation eller i forhold til en bestemt medarbejder, kræves der andre argumenter, ord og fremtoning. Lederen skal vide, hvordan man taler for at kunne sige det, som hun eller han konkret ønsker at få frem. Det kræver kendskab til situationen, og til forholdet mellem den givne situation og de retoriske virkemidler.
Retorisk Lederskab er en professionel kompetence i kommunikation organisation og ledelse: Retorik Lederskab er noget, man kan lære. I USA er Retorisk Lederskab en obligatorisk del af enhver businessuddannelse. Sådan er det normalt ikke i DK. Retorisk Lederskab er et forsøg på at afhjælpe denne mangel på CBS. I Retorisk Lederskab indgår der både en teoretisk og en praktisk del.
Retorisk Lederskab somTeori i kommunikation organisation og ledelse: Den teoretiske del af kurset består i en indføring i den retoriske tradition fra antikken til vor tid. Retorisk Lederskab sættes ind i en bredere filosofisk, politisk, kommunikativ og samfundsvidenskabelig kontekst. I denne sammenhæng vil der blive vist eksempler på stor retorik. Dernæst vil der være en indføring i konkrete teorier om, hvordan man former sin ledertale til bestemte lejligheder med henblik på strategisk at opnå bestemte mål.
Retorisk Lederskab som Praksis i kommunikation organisation og ledelse: Den praktiske del af kurset består i, at deltagerne skal foretage nogle samfundsvidenskabeligt orienteret retoriske analyser. På den baggrund skrives nogle kortfattede ledertaler og forhandlingsoplæg, som skal fremføres ved timerne med en efterfølgende diskussion. Den specifikke udformning af disse ledertaler og forhandlingsoplæg skal tage udgangspunkt i praktiske udfordringer for ledere. Der skal skrives en synopsis med de teoretiske begrundelser for talen. På den måde er det et mål for faget Retorisk Lederskab at integrere teori og praksis, således at Retorisk Lederskab kan være praktisk relevant for alle deltagere som taleskrivere og kommende ledere i virksomheder, offentlige forvaltninger, politik og civilsamfundets organisationer.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Retorisk Lederskab vil være en blanding af forud
optaget online undervisning og tilstedeværende klasseundervisning.
Den teoretiske del af faget vil være forud optaget online undervisning. Det vil gøre det fleksibelt for den studerende at tilegne sig eller vende tilbage til den teoretiske del af faget. Den praktiske del af faget vil være tilstedeværende klasseundervisning, hvor deltagerne bliver undervist i at holde taler. I denne forbindelse vil den retoriske teori også blive gennemgået. Alle deltagere skal se sig som ansatte i en organisation, hvor de har fået til opgave at skrive taler inden for strategisk kommunikation og ledelse. I den forbindelse skal deltagerne også selv afholde taler for at teste, at talerne fungerer i det mundtlige sprog. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives feed back på den mundtligt fremførte tale og den skriftlige synopsis med de teoretisk begrundelser for talen. Tale og Synopsis vil blive udviklet i løbet af klasseundervisningen med løbende feed back fra gang til gang. Eksamenstalen med dertil hørende synopsis kan på denne måde være klar, når undervisningen slutter. Teori og Praksis er på denne måde helt integreret i klasseundervisningen. Der vil blive dannet en Facebook gruppe, hvor deltagerne i kurset kan kommunikere sammen og give feedback til hinanden. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Den endelige litteratur vil blive fastlagt inden undervisningen begynder.
Bøger: Der indgår uddrag af følgende lærebøger:
Den første lærebog er en interessant bog skrevet af ledere, der fortæller om deres erfaringer med at holde ledertaler. Lederne redegør for, hvilken betydninger ledertalen kan have i en virksomhed. Jonas Gabrielsen og Mette Møller (red.), Ledere der taler - Taler der leder, Frydenlund 2014.
Kristian Madsen, Skriv gode taler – Taleskrivning som strategisk kommunikation, Gyldendal Business 2010.
Den tredje lærebog er god til at lære at tale. Den bruges også på Retorikstudiet på KU: Jonas Gabrielsen og Tanja Juul Christiansen, Talens Magt, Hans Reitzels Forlag, seneste udgave.
Den fjerde lærebog er en god og dybdegående indføring i retorikken, og den bruges også på Retorikstudiet på KU: Charlotte Jørgensen og Lisa Villadsen, Retorik – Teori og Praksis, Samfundslitteratur, 2009.
Artikler: Øjvind Larsen, Deliberative Leadership in Organizations of Modern Democratic Society, in: Giorgio Baruchello et al., Ethics, Democracy and Markets, Aarhus 2016.
Lloyd F. Bitzer, The Rhetorical Situation, Philosophy & Rhetoric 1: 1-14, 1968. Dansk oversættelse: Lloyd F. Bitzer, Den Retoriske Sitution, Rhetorica Scandinavia, Nr. 3, 1997.
McCroskey, James C.: "Ethos: A Dominant Factor in Rhetorical Communication"; i: An introduction to Rhetorical Communication 7th ed., Allyn and Bacon, 1997. Jonas Gabrielsen & Inger Høedt-Rasmussen, Juridisk Gennemslagskraft, Djøf forlag, kap. 17.
|