2021/2022 BA-BHAAO1587U Organisationsanalyse
English Title | |
Organizational Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrator: Anette Eggert Hansen aeh.ioa@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 22-02-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af fire delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget Organisationsanalyse (OA) introducerer en række klassiske organisationsteorier og en række kvalitative metoder, der kan benyttes, når man skal indsamle data om og analysere organisationer. Tilsammen sætter teorierne og metoderne de studerende i stand til at analysere organisatoriske problemstillinger. Sigtet hermed er at opøve de studerendes forståelse af, hvordan organisationer fungerer.
Efterårssemesteret På første semester fokuserer vi på, at de studerende lærer en række centrale organisationsteorier at kende. Dette gør vi ved på forelæsningerne at introducere teorierne og deres kernebegreber. På øvelsesholdene arbejder vi med en række cases, hvor vi anvender den præsenterede teori til at analysere forskellige typer af organisatoriske udfordringer. Målet er, at de studerende hermed lærer teorierne og deres anvendelse at kende. Ved at bringe teorierne og begreberne i en frugtbar udveksling med konkrete cases, trænes de studerende i at analysere og forholde sig til forskellige typer af organisatoriske problemer.
Forårssemesteret På andet semester fokuserer vi på forskellige kvalitative metoder til at indsamle data og undersøge organisationer – dette præsenteres primært til forelæsningerne. På øvelsesholdene fokuseres der på at hjælpe de studerende i gang med at indsamle data om og analysere en selvvalgt organisation. I dette arbejde trækkes både på efterårssemesteres teori og foråretssemesterets metoder. Grupperne skal selv vælge og skabe kontakt til den organisation, som de vil undersøge, ligesom de skal formulere den problemstilling, der skal danne afsæt for deres undersøgelse.
Fagets formål kan formuleres som den gradvise oparbejdning af tre på hinanden følgende elementer: Først introduceres de studerende for en række klassiske organisationsteorier, som kan anvendes til analyse. Dernæst introduceres de studerende til en række kvalitative metoder til at indsamle data om organisatoriske problemstillinger. Finalen er en syntese, hvor de studerende skal anvende organisationsteori og kvalitativ metode til at analysere en aktuel organisatorisk problemstilling. Tilsammen giver dette de studerende grundig træning i, hvad det vil sige at lave organisationsanalyse. Denne viden kan anvendes videre på deres studium og i praktiske liv, hvor de studerende stifter bekendtskab med organisationer og deres udfordringer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organisationsanalyse består af en række
forelæsninger efterfulgt af øvelser.
Til forelæsningerne skal pensum være læst, og forelæserne vil hjælpe med at introducere og gennemgå de organisationsteorier og metoder, som er i centrum for dagens forelæsning. Forelæsningerne er enten ’live’ på campus eller ’pre-recordede’ videoer på Canvas, dvs. at forelæsningerne har et ’blended learning’ format. Alle øvelserne foregår på campus, og til øvelserne vil øvelsesunderviserne fokusere på at diskutere de præsenterede organisationsteorier og –metoder med de studerende, samt igangsætte øvelser med fokus på at anvende teorierne i analyse af konkrete cases. Kort sagt er formålet med forelæsningerne at introducere fagets organisationsteori og -metode, mens formålet med øvelserne er at diskutere og anvende fagets organisationsteori og –metode med henblik på konkret analyse. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Et centralt element i faget er, at de studerende løbende modtager feedback på deres arbejde, og at de løbende derved træner til eksaminerne, således at indholdet i disse står klart for de studerende. Både på efterårssemesteret og forårssemesteret er indsat en række feedback-sessioner, hvor de studerende frivilligt kan vælge at aflevere materiale, som de efterfølgende vil modtage feedback på fra deres øvelsesunderviser. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nedenfor gives et større udpluk af den centrale litteratur for efterårssemesteret. Litteraturen for forårssemesteret tilføjes senere.
Argyris, C. (1977). "Double loop learning in organizations." Harvard Business Review ,55(5): 115-125.
Blau, P. M., & Scott, R. (2016 [1962]). The concept of formal organization. In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. ed., pp. 173–177). Boston, MA: Cengage Learning.
DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1983). The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, 48(2), 147-154. (bemærk læs kun frem til s. 154)
Herzberg, F. (1968). "One more time: How do you motivate employees?" Harvard Business Review 46(1): 53-62.
Lawrence, P. R., & Lorsch, J. W. (1967). Organization and environment; managing differentiation and integration. Boston: Harvard University.Lawrence and Lorsch? Chapter 1: p. 1-11 (udtag del om conflict) and Chapter 11: p. 133-140 (udtag del om comparison og conflict).
March, J. G. (1995). Skraldespandsmodeller af beslutningstagen i organisationer. Fornuft og forandring. Ledelse i en verden beriget med uklarhed, (pp. 87-117). Samfundslitteratur
Meyer, J.W. & Rowan, B. (1977). Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. The American Journal of Sociology. 83(2), 340-363.
Mintzberg, H. (1975). "The manager's job: folklore and fact." Harvard Business Review, 53(4): 49-61.
Mintzberg, H. (1980). Structure in 5's: A Synthesis of the Research on Organization Design. Management science, 26(3), 322-341.
Roethlisberger, F.J. og Dickson, W.J. (1939/2000). Management and the Worker. Bristol: Thoemmes Press: 551-568.
Schien (1995) Organisationskultur og Ledelse. Valmuen, s. 8-34
Taylor, F. W. (2011 [1911]). The principles of Scientific Management. I: Classics of Organization Theory. J. M. Shafritz and J. S. Ott. Orlando, Harcourt. (s. 65-76).
Weber, M. (2003). Herredømmets sociologi (uddrag om Bureaukratiet). In H. Andersen, H. H. Bruun, & L. B. Kaspersen (Eds.), Max Weber: Udvalgte tekster (Vol. 2, pp. 47-71). København: Reitzels Forlag.
Wren, D. A. (2005). The history of management thought (5th ed.). (pp. 279-294.)
|