Læringsmål |
Efter at have fulgt dette kursus skal den
studerende kunne
- Vise forståelse for og anvende makroøkonomisk metode og
analyseteknik
- Give et overblik over "mainstream" makroøkonomisk
teori for både det korte, det mellemlange og det lange sigt
- Beskrive og begrunde de væsentligste forudsætninger for
makroøkonomiske modeller
- Vurdere om en given løsning på en makroøkonomisk
problemstilling er plausibel
- Udvælge og anvende en relevant model til at analysere en given
makroøkonomisk problemstilling.
|
Prøve/delprøver |
Makroøkonomi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - Ikke-programmerbare, finansielle lommeregnere: HP10bll+ or
Texas BA II Plus
Den studerende har adgang til |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
Hvis mundtlig prøve ved
syge/omprøve, så vil denne være 20 minutter med
bi-eksaminator.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formål
Med en grundig præsentation af den basale makroøkonomiske teori
er det fagets formål at give de studerende (i) forståelse
af økonomiens udvikling over konjunkturcyklen, (ii)
forståelse af økonomisk stabiliseringspolitik (penge- og
finanspolitik), og (iii) en introduktion til økonomisk
vækst.
Indhold
- Efterspørgsel efter varer og tjenester
- Pengeefterspørgsel
- ”Demand management” politik, herunder finans- og
pengepolitik
- Arbejdsmarkedet
- Inflation og arbejdsløshed
- ”Supply side” politik
- Den åbne økonomi og valutakursregimer
- Økonomisk vækst
I undervisningen inddrages tendenser i den internationale
økonomiske udvikling og aspekter af dansk økonomisk politik med
særlig fokus på bindingerne til europæisk økonomi. Undervisningen
suppleres med empirisk belysning af de teoretiske modellers evne
til at forklare forløbet af centrale makrostørrelser som
bruttonationalprodukt, renteniveau, arbejdsløshed, løn og priser,
inflation, betalingsbalance, valutakurser
m.v.
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset består af storholdsforelæsninger samt
øvelsestimer. Øvelsestimerne er aktiverende undervisning, hvor de
studerende under ledelse af en holdlærer dels løser opgaver i
grupper, dels deltager i gennemgangen af udvalgte øvelsesopgaver.
De studerende har desuden mulighed for at træne deres
analysefærdigheder på egen hånd ved hjælp af online-universet
”MyLab|Economics”, der rummer en mængde læringsressourcer til
Blanchard's "Macroeconomics". |
Feedback i undervisningen |
De studerende modtager løbende feedback fra deres
holdlærer og fra deres medstuderende, både i forbindelse med
gruppearbejdet og i forbindelse med plenumdiskussioner i
øvelsestimerne. De studerende har endvidere mulighed for
selvevaluering via ”MyLab|Economics”. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger og øvelsestimer (inkl. forberedelse) |
166 timer |
Eksamen (inkl. forberedelse) |
40 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Blanchard, O (2021), Macroeconomics, eighth
edition, global edition, Pearson
- Andersen, T.M., J. Bentzen, S. Hougaard Jensen, V. Smith og N.
Westergaard-Nielsen (2021), The Danish Economy in a Global
Context, second edition, DJØF
Publising
|