2021/2022 BA-BHAAO1621U Afsætningsøkonomi
English Title | |
Marketing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-08-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Lærergodkendt besvarelse af caseopgave. Caseopgaven udarbejdes i grupper à 3-5 studerende. Casen fremlægges individuelt. For at kunne indstille sig til eksamenen, skal casefremlæggelsen være godkendt af underviseren. Det er underviseren alene, der vurderer, om casen og fremlæggelsen kan godkendes. Godkendes casefremlæggelsen ikke, skal den studerende udarbejde en 3 siders skriftlig caseopgave, som skal godkendes for, at den studerende kan deltage i den afsluttende prøve i faget Afsætningsøkonomi. Caseopgaven bedømmes alene af underviseren. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget Afsætningsøkonomi er firdelt: For det første er formålet at give den studerende en indgående indføring i og forståelse for, hvorledes udbuds- og efterspørgselssiden agerer og koordineres i et marked. Herunder diskuteres både forhold, som er relateret til en analyse og beskrivelse af udbudssiden (f.eks. virksomhedens nuværende strategiske markedsprofil) og forhold, som er relateret til en analyse og beskrivelse af efterspørgselssiden (f.eks. aftagernes præferencer). Målet er at sætte den studerende i stand til på en analytisk og metodisk måde at forholde sig til de problemstillinger, som virksomheden møder på det moderne marked.
For det andet er formålet at træne den studerende i
udformningen og anvendelsen af fagets teorier og modeller i
praksis. Til brug herfor omfatter faget et antal praktiske
virksomhedscases, som indgående diskuteres i faget.
For det fjerde er formålet at sætte den studerende i stand til at kunne formulere en samlet marketingplan for en virksomhed eller en markedsorienteret organisation. Formuleringen af en sådan plan indgår i det gruppeprojekt (med individuel eksamen), som udarbejdes i sidste halvdel af faget. Hvilke kompetencer udvikles i faget? Faget sigter imod at give den studerende kompetence til at kunne arbejde analytisk og strategisk med en virksomheds eller en organisations afsætningsøkonomiske problemstillinger. Specifikt sigtes imod, at den studerende sættes i stand til at kunne identificere, analysere og afgrænse en kompleks problemstilling af betydning for virksomhedens markedsindsats. Herunder hører bl.a., at hun/han bliver i stand til at redegøre for virksomhedens informationsbehov i forhold til problemstillingen, at den studerende bliver i stand til at udarbejde detaljerede forslag til mulig opfyldelse af informationsbehovet, samt at han/hun bliver i stand til at anvende informationen på et analytisk grundlag og på denne baggrund udforme begrundede løsningsforslag i tilknytning til problemstillingen. Endelig bliver den studerende i stand til at kunne angive mulige måder, hvorpå det/de udarbejdede løsningsforslag kan implementeres. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der anvendes forelæsninger, samt i alt 9 temadage med udgangspunkt i centrale afsætningsøkonomiske problemstillinger. Temadagene består af en gennemgang af artikler samt de studerendes fremlæggelse af cases i klassen. På temadagene fremlægges cases, og lærere giver feed-back til grupper og i plenum. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der vil være mange muligheder for feedback i
undervisningsforløbet. Mens der vil være (dog begrænsede pga.
antallet af studerende) muligheder for lærer-feedback i forbindelse
med storholds-undervisning, så vil der være mange muligheder for
feedback på temadagene, både fra lærere og medstuderende.
Temadagene er en integreret del af læringsforløbet, hvor der gives
feedback af lærer og medstuderende på gruppefremlæggelser.
Der giver individuel feedback (5-10 min.) på den individuelle hjemmeopgave. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bøger:
Artikler:
Sunil Erevelles, Nobuyuki Fukawa, Linda Swayne (2015) Big data consumer analytics and the transformation of marketing, Journal of Business Research, Vol. 69, No. 2, pp. 897-904.
Mary C. Murphy & Carol S. Dweck (2016) Mindsets shape consumer behavior, Journal of Consumer Psychology, Vol. 26. No. 1, pp. 127-136 (Temadag 1)
Lingqvist, Oskar, Candace Lun Plotkin and Jennifer Stanley (2015) Do you really understand how your business customers buy? McKinsey Quarterly, No. 1 (February) pp. 1-11
Narayandas, Das (2005) Building loyalty in business markets, Harvard Business Review, Vol. 83, No. 9 (September) pp. 131-39
Yankelovich D., Meer D. (2006) Rediscovering Market Segmentation, Harward Business Review (feb.) 122-131
Berman, Barry (2015) How to compete effectively against low-cost competitors, Business Horizons, Vol. 58, No. 1, pp. 87-97
Bertini, Marco and John T. Gourville (2012) Pricing to create shared value, Harvard Business Review, Vol. 90, No. 6 (June), pp. 97-104
Bonebeau, Eric, Bodick, Neil and Armstrong, Robert W. (2008) A more Rational Approach to New-Product Development, Harward Business Review, Vol. 86, No. 3 (March), pp. 96-102.
Kahn, Kenneth B. (2014) Solving the problem of new product forecasting, Business Horizons, Vol. 57, No. 5, pp. 607-15
Gorry, Anthony G. and Robert A. Westbrook (2011) Can you hear me now? Learning from customer stories, Business Horizons, Vol. 54, No. 6, pp. 575-584
Zhenning Xu, Gary L. Frankwick, Edward Ramirez (2016) Effect of big data analytics and traditional marketing analytics on new product success: A knowledge fusion perspective, Journal of Business Research, Vol. 69, No. 5 (May), pp. 1562-1566.
Bettencourt, Lance A., Robert F. Lusch and Stephen L. Vargo (2014) A service lens on value creation: Marketing’s role in achieving strategic advantage, California
Bendapudi, Neeli and Venkat Bendapudi (2005) Creating the living brand, Harvard Business Review, Vol. 83, No. 5 (May), pp. 124-32
Merz M.A., Yi He & Vargo S.L. (2009) The evolving brand logic: a service-dominant logic perspective, Journal of the Academy of Marketing, 37: 328-344
Kohli, Chiranjeev, Rajneesh Suri and Anuj Kapoor (2015) Will social media kill branding? Business Horizons, Vol. 58, No. 1 (January-February), pp. 35-44
Kim, W. Chan and Renée Mauborgne (2004) Blue Ocean Strategy, Harvard Business Review, October, Vol. 82, No. 10, pp. 76-84
Slater, Stanley F., Eric M. Olson and G. Tomas M. Hult (2010), Worried about strategy implementation? Don’t overlook marketing’s role, Business Horizons, 53, No. 5 (September-October), pp. 469-79
|