2021/2022 BA-BHAAV2644U Markedsføring på forbrugermarkeder
English Title | |
Marketing & the Consumer Market |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 75 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 06-04-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Der opnås personlige kompetencer ved bl.a. at
arbejde med fagområdet ud fra realistiske cases og
konditioner, hvor der skal afgives argumenterede rekommendationer i konkrete forbrugermæssige sammenhænge omkring beslutninger i salgs- og marketingindsatsen.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Den studerende forventes at have forståelse for og en vis viden indenfor andre relaterede fagdiscipliner som afsætningsøkonomi, virksomhedsstrategi, markedskommunikation og erhvervspsykologi. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Det er fagets formål at sætte den studerende i stand til at analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter, herunder produktudvikling og valg af kommunikationskanaler. Indføringen i og analyser af forbrugeradfærd sker med særligt henblik på, at virksomheder kan tilrettelægge og implementere marketingaktiviteter, som reflekterer forbrugernes værdier, behov, ønsker, interesser og holdninger. For at kunne nå og påvirke forbrugerne må virksomhederne søge at forstå de ofte komplicerede mekanismer og processer, der ligger til grund for forbrugerens eller forskellige gruppers holdninger og adfærd – og koble og anvende denne indsigt til beslutninger i salgs- og marketingindsatsen. Blandt de problemområder, der indgår, kan nævnes: - Forbrugernes indlæringsprocesser - Informationsmodtagelse, -søgning og bearbejdning
- Værdier, livsstil, kultur og segmenteringsværktøjer - Forbrugernes anvendelse og indflydelse fra online og offline platforme og medier - Metoder til indsamling af empiriske data om holdninger, beslutningstagning og adfærd - Hvordan integrere forbrugeradfærdsanalyser i en markedsføringsplan? |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen er intensiv og
dialogorienteret og er en kombination af kortere
oversigtsforelæsninger og dialog samt arbejde med mindre
cases/opgaver, hvor der arbejdes med aktuelle/konkrete
forbrugerproblemstillinger i relation til fagets indhold og
læringsmål.
Det forventes, at de studerende løbende følger og selvstændigt kan analysere, evaluere og perspektivere større danske B2C-kampagner Aktiv deltagelse og inddragelse af de studerende er således en vigtig pædagogisk dimension. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
I form af mundtlig feedback og diskussion i plenum af løsninger af mindre cases samt diskussion af mindre summeøvelser i løbet af forelæsningerne | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Andersen, Ole E : "Forstå Forbrugerne - og bliv en bedre markedsfører", Samfundslitteratur, april 2021, 2. udgave
”Levy, J. Sidney: Symbols for sale”, artikel i Harvard Business Review 37 (July-August 1959)´p. 117 - 124 Court, David m.fl.: ”The Consumer Decision Journey”, artikel i McKinsey Quarterly 2009, nr. 3 Andersen, Claus: “Ny model gør op med mere end 100 års marketingtankegang” ECO-system, OMD-Review, marts 2014 Hogan, Suzanne m.fl. ”Building a Brand on the Touchpoints That Count” af , publiceret i Journal of Business Strategy 26 (2) · April 2005 Andersen, Ole E. og Helle Haurum: "Touchpoints i kunderejser, hvor og hvordan skabes værdi”, artikel i Tid & tendenser, pej-gruppen, maj 2019
Hertil kommer udvalgte forskningsartikler, praktiske cases m.v. (meddeles senere).
Kursorisk litteratur: Kotler, Philip, Kevin L. Keller, Mairead Brady, Malcolm Goodman & Torben Hansen: Marketing Management. Third European Edition, Pearson/ Prentice Hall, 2016 eller Fourth Edition, 2019. Heri chap. 1, 7 og 11.
|