2021/2022 BA-BINTO1035U Makroøkonomi
English Title | |
Macroeconomics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 13-04-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget Makroøkonomi introducerer de grundlæggende makroøkonomiske
begreber, sammenhænge og modeller. Centrale makroøkonomiske emner
gennemgås, økonomiens funktionsmåde beskrives og vigtige økonomiske
principper identificeres.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Pensum vil primært blive gennemgået ved
lærerstyrede forelæsninger, men som dog kræver stor
studenterdeltagelse. Denne studenterdeltagelse er en forudsætning
for at kunne give de studerende meningsfuld feedback. Under
øvelsestimerne vil der blive gennemgået eksamenslignende opgaver og
spørgsmål. Formålet med øvelsesopgaverne er at opøve de studerende
evne til at strukturere og diskutere makroøkonomiske
problemstillinger. Øvelsesundervisningen forventes at være udtalt
lærer- og studerende-interaktiv. Udover at give de studerende mest
mulig feedback, får de studerende herigennem et indtryk af, hvordan
typiske eksamensspørgsmål kan se ud, og hvordan de kan håndterese
og besvares.
Dette semester vil forelæsninger i Makroøkonomi være delt op. Af de 15 * 2 timers forelæsninger vil den første og den sidste undervisningsgang være på Campus; Ved den første forelæsning vil rammerne for faget fagligt og strukturelt blive præsenteret. Ved den sidste forelæsning vil faget blive opsummeret og fungere som spørgetime ligesom de studerende orienteres om eksamen. De 13 forelæsninger i mellem disse vil være online (prerecorded og/eller live). Ved forelæsningerne vil pensum som udgangspunkt blive præsenteret og gennemgået. Ved øvelsestimerne - der alle er fysisk henlagt til Campus - gennemgås opgaver samt eksamenslignende spørgsmål og problemstillinger. Formålet med øvelsesopgaverne er at opøve de studerende evne til at strukturere og diskutere makroøkonomiske problemstillinger. Øvelsesundervisningen forventes at være lærer- og studerende-interaktiv. De studerende får herigennem et indtryk af, hvordan typiske eksamensspørgsmål kan se ud, og hvordan de håndteres. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
De studerende har mulighed for at få en omfattende, individuel, mundtlig feedback løbende i undervisningsforløbet af forelæseren såvel under forelæsningerne - der er tiltænkt at foregå udtalt dialogbaseret - som under øvelsestimerne. I øvelsestimerne får de studerende feedback af underviseren i og omkring evnen til at kunne redegøre for de relevante modeller samt artikulere disse mhp. eksamen. Antallet af øvelser sammen med underviserens sikring af den faglige dybde og bredde muliggør at give de studerende svar på spørgsmål, standpunktsbedømmelse og feedback omkring opgaverne samt at tilbagemelde på generelle samt specifikke faldgruber. På denne måde får den/de studerende svar på hvorfor og hvordan de enkelte svar har været rigtige/forkerte. Dog forudsætter feedbackmulighederne, at de studerende deltager aktivt i undervisningen, idet denne deltagelse i sagens natur danner baggrund for feedback. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Mankiw, G. & Taylor, M.:Macroeconomics, European Edition, 2nd. ed. eller seneste udgave,, Worth Publishers, ca. 500 sider.
Ingen yderligere litteratur. De studerende skal anskaffe bogen. |