2021/2022 BA-BINTO1054U Virksomhedens Økonomiske Styring (5): Den beslutnings- og den styringsorienterede økonomistyring
English Title | |
Business Economics (5): The decision-making and the management-oriented financial management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 13-04-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Virksomhedens Økonomiske styring VØS (1, 2, 3 & 4) eller tilsvarende. | ||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 5
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Den studerende skal have godkendt 5 ud af 8 aktiviteter for at kunne deltage i eksamen. Øvelsesafviklingen på VØS (5) er organiseret på den måde, at alle studerende er inddelt i grupper. Øvelsesafviklingen for den enkelte studerende og for grupperne består af 4 præsentationer og 4 opponeringer (i alt 8 øvelsesgange/-aktiviteter). Den studerende skal have godkendt mindst 5 af disse, for at kunne deltage i den endelige eksamen. Der vil ikke blive givet flere forsøg inden den ordinære eksamen. Såfremt en studerende har været forhindret i at deltage i de obligatoriske aktiviteter som følge af dokumenteret sygdom, eller hvis en studerende ikke har fået godkendt de obligatoriske aktiviteter på trods af, at den studerende har gjort et reelt forsøg herpå, vil der blive stillet en ekstra opgave inden syge-/omprøven, som skal besvares for at kunne blive indstillet til syge-/omprøven. Ekstra opgaven er en 24-timers individuel hjemmeopgave i fagets pensum, hvor det forventede afleverede sidetal er 20 – 25 sider. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med Virksomhedens Økonomiske Styring (5) er, at de
studerende erhverver sig viden om, hvorledes virksomheder benytter
økonomistyring som et styringsværktøj. Gennem den økonomiske
styring allokeres informationer om omkostninger, priser, nytte m.m.
til decentrale beslutningstagere på en måde, så disse ideelt set er
i stand til at træffe optimale beslutninger på virksomhedens
vegne.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er bygget op omkring
forelæsninger, der vil blive gennemført som lærerstyret dialog. Det
forventes, at de studerende deltager særdeles aktivt.
Tilstedeværelsesundervisningen har udover teoripræsentationen som
formål, at træne de studerende i at analysere konkrete
beslutningssituationer og opbygge analysetilgange samt vurdere
teoriers forudsætninger og anvendelighed (en væsentlig del af
læringsmålene) og dette vil ligeledes blive understøttet af fagets
brug af blended learning i almindelighed, hvor quizzer, videoer mm.
er tilgængelige undervisningsmæssige supplerende tiltag for at
maksimere indlæringen.
Som supplement til forelæsningerne lægges der op til løsningen af et stort antal øvelsesopgaver/cases. Formålet med øvelserne er at diskutere samt anvende pensum - bl.a. gennem konkret modelarbejde. De studerende vil herigennem blive trænet i at analysere konkrete beslutningssituationer og opbygge analysetilgange og samtidig vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed. Øvelserne - beregninger samt analyser - indgår centralt til eksamen. Øvelsestimerne, der alle foregår på Campus, foregår på den måde, at de stillede opgaver/cases gennemgås af de studerende i grupper. Ved gennemgangen af de stillede opgaver/cases er også en eller flere opponentgruppe(r) blevet udpeget. Dennes/disses primære opgave er at kommentere præsentationsgruppens løsninger samt opstille alternative løsningsmuligheder. Resten af holdet fungerer som diskussionspartnere. Øvelseslærerens opgave er at sikre øvelsernes faglige dybde og bredde samt at bringe eventuelle supplerende/nye aspekter i spil. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
De studerende får en omfattende, individuel,
mundtlig feedback løbende i undervisningsforløbet af forelæseren
såvel under forelæsningerne - der foregår så udtalt dialogbaseret
som de studerendes aktivitet tillader - som under øvelsestimerne. I
øvelsestimerne får de studerende dels feedback af de udpegede
opponentgrupper, dels af underviseren, der skal sikre
fremlæggelsernes faglige dybde og bredde samt at bringe eventuelle
supplerende/nye aspekter i spil. Det store antal øvelsesopgaver
giver rig lejlighed til at give grupperne samt de enkelte
studerende svar på spørgsmål, standpunktsbedømmelse og feedback
omkring løsningen af de stillede opgaver ligesom de fælles
gennemgange af opgaverne benyttes til at tilbagemelde på generelle
samt specifikke faldgruber. På denne måde får den/de studerende
svar på hvorfor og hvordan de enkelte svar har været
rigtige/forkerte.
Ligeså vil quizzerne, som de studerende kan tage online, give en god løbende feedback til de studerende omkring deres faglige ståsted. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semestret starter
Zimmerman, Jerold: Accounting for Decision Making and Control, 10th. ed. (2020), McGraw Hill, ca. 670 sider.
Zimmerman-bogen skal købes af de studerende. |