2021/2022 BA-BINTO1055U Innovation og ny teknologi
English Title | |
Innovation and new technology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 10-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
HA(it.) andet år eller tilsvarende | ||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Den studerende skal som minimum have godkendt 2 ud af 3 aktiviteter for at kunne deltage i eksamen. Aktivitet 1 er en essay opgave om ny teknologi med gruppebesvarelse (max 5 sider). Aktivitet 2 er individuel programmeringsopgave for en selvvalgt mobil applikation med videodemonstration og med dokumentation af innovationen og af respons fra brugere (max. 5 sider plus programkode). Aktivitet 3 er individuel programmeringsopgave for en given innovativ mobil applikation og dokumentation af innovationen og af respons fra stakeholders (max. 5 sider plus programkode). Formålet med de obligatoriske aktiviteter er at sikre læring i forhold til pensum indenfor henholdsvis ny teknologi og innovation samt anvendelse af softwareudviklingsværktøjer og -teknikker. Besvarelser af opgaverne skal inddrage kursets teorier, begreber, strategier og værktøjer og kan i en vis udstrækning ses som indledende aktiviteter i projektarbejdet med innovation. De studerende skal give feedback til mindst to besvarelser. Der gives mundtlig feedback til fremmødeundervisningen på baggrund af de obligatoriske besvarelser. Feedbacken gives ud fra underviserbestemte kriterier. De studerende opfordres til at føre læringsdagbog med opsummering af lært viden (individuelt eller gruppevis). Der vil ikke blive givet flere forsøg inden den ordinære eksamen. Såfremt en studerende har været forhindret i at deltage i de obligatoriske aktiviteter som følge af dokumenteret sygdom, eller hvis en studerende ikke har bestået aktiviteten på trods af, at den studerende har gjort et reelt forsøg, så vil der inden syge-/omprøven blive stillet en ekstra opgave svarerende til 3 godkendelses-opgaver (max. 15 sider plus programkode). |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset introducerer de studerende til moderne teknologiske tendenser med vægt på forretningsmuligheder og udfordringer forbundet med it-drevne innovationer. Specielt dækker kurset en bred vifte af emner relateret til strategisk styring af teknologiske innovationer, herunder Innovators dilemma, økosystemer, plattforms, crowdsourcing og sociale netværk. Et hovedmål for kurset er at guide de studerende i at anvende teorier, koncepter og frameworks til udvikling af et originalt software/hardware indlejret teknologisk produkt. Dette teknologiske produkt kan programmeres via softwareværktøjer, der allerede er omfattet af HA(it.) uddannelsen og/eller introduceres under forelæsninger under kurset. Eksempler på teknologiske produkter, der kan udvikles i kurset:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset gennemføres som en række forelæsninger og
øvelser.
Kurset gennemføres primært som tilstedeværelsesundervisning med præsentationer og diskussioner, der dækker teorier, begreber og rammer relateret til strategisk styring af teknologiske innovationer. Derudover suppleres med øvelser, der fokuserer på dybtgående analyse, design, udvikling og diskussion af virkningen af moderne teknologiske trends på virksomheder og enkeltpersoner. Udover forelæsningerne vil kurset også udnytte e-læringssystemer med henblik på kommunikation og interaktion (fx dokumentdeling, diskussionsfora, blogs og wikier), således at undervisningen og læring bliver sammensat med en veksling mellem fysisk og online tilstedeværelse. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
I løbet af kurset vil der være flere muligheder
for, at de studerende får feedback på deres arbejde:
For det første vil de studerende få feedback i forhold til de obligatoriske aktiviteter/godkendelsesopgaver. For det andet vil de studerende i deres respektive grupper indsende deres foreløbige ideer til det teknologiske produkt, de planlægger at udvikle. Ideerne vil blive vurderet af instruktorer, som vil give anbefalinger til forbedringer til de studerende. For det tredje vil der blive arrangeret en række tekniske øvelser for at vejlede de studerende i udviklingen af deres teknologiske produkter. Ved at deltage i disse øvelser kan de studerende få praktisk erfaring med udviklingen af mobile applikationer, såvel som vejledning i, hvordan de kan udvikle deres egne teknologiske produkter, herunder fejlfinding. For det fjerde vil grupperne have mulighed for at præsentere deres teknologiske produkter for hinanden mod slutningen af kurset og for en række potentielle investorer samt få tilbagemelding om, hvordan de kan revidere deres projekter inden aflevering. Endelig vil instruktorerne under de ugentlige øvelser give de studerende mulighed for at opklare usikkerhed om kursets indhold. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret starter
Kursets litteratur vil primært bestå af faglige artikler/bøger, rapporter og teknisk dokumentation. |