2021/2022 BA-BINTO1064U Programmering og udvikling af små systemer og databaser
English Title | |
Programming and Development of Smaller Systems and Databases |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-01-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 5
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Den studerende skal have godkendt fem ud af otte opgaver for at kunne deltage i den afsluttende sommereksamen. Opgave 1 - Individuel opgave (max. fem sider) Opgave 2 - Individuel opgave (max. fem sider) Opgave 3 - Individuel opgave (max. fem sider) Opgave 4 - Individuel online quiz Opgave 5 - Individuel opgave (max. fem sider) Opgave 6 - Individuel opgave (max. fem sider) Opgave 7 - Individuel online quiz Opgave 8 - Individuel online quiz Den studerende skal have godkendt fem aktiviteter for at kunne deltage i eksamen. Der vil ikke blive givet flere forsøg inden den ordinære eksamen. Såfremt en studerende har været forhindret i at deltage i de obligatoriske aktiviteter som følge af dokumenteret sygdom, eller hvis en studerende ikke har bestået aktiviteten på trods af, at den studerende har gjort et reelt forsøg, vil der blive stillet en ekstra opgave inden syge-/omprøven. Det ekstra forsøg er en hjemmeopgave, der svarer til fem godkendelses-opgaver (max. 20 sider i fagets pensum). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af tre delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget gennemgår teknikker til programudvikling af mindre informationssystemer. Formålet med undervisningen er at give den studerende en grundlæggende forståelse for udvikling af programmer med grafiske brugergrænseflader og tilknyttede databaser. Kurset er inddelt i 2 semestermoduler: Programudvikling I (1. semester) og Programudvikling II (2. semester).
I løbet af begge semestre vil de studerende møde en lang række små opgaver, som de på frivillig basis vil kunne løse og aflevere. De vil til øvelsestimer kunne få hjælp hvis der måtte være behov for dette.
De studerende vil møde en række godkendelsesopgaver, som sikrer progression for den enkelte studerendes faglige udvikling.
Programudvikling I (1. semester): Kurset giver en basisviden om emner, der er relevante i forbindelse med udvikling af IT-systemer med speciel vægt på databasemodellering. Udgangspunktet er en tværfaglig tilgang til IT, der understøttes af en praksisorienteret undervisningsform, der indebærer, at teoretiske emner og teknologiske begreber løbende bliver holdt op imod konkrete og praktiske eksempler, som den studerende selv arbejder med.
Følgende emner behandles: - Introduktion til programmering - Skriv dine egne programmer - Introduktion til HTTP protokol og API’er - Projektudførsel: Den proces, der fører fra idé til fremstillingen af et endeligt produkt med et særligt fokus på - modellering af klasser. - Introduktion til databasemodellering, databasekald samt optimering af databaser. Sideløbende med undervisningen arbejdes med et obligatorisk eksamensprojekt, der indgår i kursets bedømmelse under projektrapport. Dertil kommer en skriftlig stedprøve.
Formålet med eksamensprojektet er at give de studerende erfaring med datalogisk problemløsning – dvs. arbejde med emner, der er relevante, når der skal udvikles fra idé til kørende program. Datalogisk problemløsning vil foregå individuelt for at sikre, at den enkelte studerende opnår kompetencer indenfor programmering. Formålet med den skriftlige stedprøve er at sikre, at den studerendes basisviden om objektorienteret programmering er i orden.
Kurset fokuserer på at udvide de studerendes kompetencer indenfor programmering, samt opnå højere forståelse for arbejdet med objektorienteret programmering samt anvendelse af et front-end framework.
Følgende emner behandles: - Udarbejdelse af en applikation opdelt i three-tier modellen med frontend, backend og database. - Objektorienteret programmering: Centrale begreber og principper indenfor objektorienteret programmering. - Metoder (Objektorienteret Analyse og Design): Sammenhængen mellem produkter, der fremstilles i et systemudviklingsforløb (UML-diagrammer ol.) og programmeringsklasser. - Anvende front-end framework til at manipulere effektivt med DOM’en for at skabe responsive applikationer
Formålet med eksamensprojektet er at give de studerende erfaring med datalogisk problemløsning – dvs. arbejde med emner, der er relevante, når der skal udvikles fra idé til kørende program. Dette vil foregå i en gruppe for at give de studerende et indblik i hvordan det er at løse datalogiske problemstillinger som et hold. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der veksles mellem teorigennemgang og praktiske
øvelser. En udviklingsplatform introduceres, og der udarbejdes
programmer i et objektorienteret programmeringssprog.
De præsenterede teorier og metoder skal afprøves i praksis. Derfor stilles der i løbet af semestret mindre opgaver, som de studerende har mulighed for at løse i forbindelse med kurset. De studerende kan modtage feedback på deres opgaver gennem konfrontationstimer med instruktore. De studerende arbejder endvidere i det meste af semestret med et mindre projekt. Kursets emner gennemgås i en rækkefølge, så deres relevans demonstreres fra idé til produkt. Objektorienteret analyse og design præsenteres, og det demonstreres, hvordan en designmodel kan mappes over i et program. Endvidere evaluerer de studerende hinandens arbejde ved brug af codereviews. Forelæsninger og øvelser er fysiske. De studerende vil løbende have mulighed for at udarbejde en masse små opgaver, som vil have forbindelse til deres eksamensprojekt. De studerende har ved fysiske konfrontationstimer mulighed for at få hjælp og stille spørgsmål til en række instruktorer. Hertil kommer en række godkendelsesopgaver, som vil forberede den studerende på den fire timers skriftlige eksamen, samt sikrer den nødvendige progression i faget for den enkelte studerende. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De studerende kan udbede sig feedback på deres
godkendelsesopgaver, hvilket vil ske ved fysisk fremmøde på afsatte
tidspunkter.
Online quiz vil blive gennemgået i undervisningen med henblik på at forberede de studerende på den skriftlige stedprøve. Seminarer hvor de ugentlige opgaver kan evalueres sammen instruktorer. Seminarer hvor de studerende har mulighed for at få feedback på deres projekter, samt vejledning heraf. Individuel vejledning, hvor de studerende i Bitlab får feedback på deres arbejde. Afholdelse af reviews, hvor de studerende review’er hinandens arbejde. Feedback efter obligatoriske aktiviteter og opgaver. Skriftlig projektrapport (efter 1. semester – i form af en karakter, samt mundtlig feedback på rapporten og karakter). Individuel skriftlig stedprøve (efter 1. semester – i form af en karakter). Mundtlig prøve (efter 2. semester – i form af mundtlig feedback på karakter). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret starter
Litteratur (1. semester):
Litteratur (2. semester):
|