2021/2022 BA-BINTO3001U IT-kontrakter
English Title | |
IT Contracts |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 10-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||
Den studerende skal kunne:
|
||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||
Viden om projektledelse, IT-strategi, økonomi og IT-ledelse svarende til de første to år af HA(it). Faget kan ikke tages af HA(-jur) eller cand.merc(-jur) studerende pga. overlap. | ||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||
Fagets formål er at give de studerende et grundlæggende kendskab til love og andre retsregler, som falder inden for den grundlæggende erhvervsret og it-ret - og som er relevant for it-kontrakter. Kurset fokuserer både på kontrakter om erhvervelse af it-ydelser, herunder software, og på kontrakter, som indgås ved brug af it, herunder e-handel. Faget fokuserer bl.a. på aftaleindgåelse, køb/leje, ophavsret og persondatabehandling samt på særlige it-kontraktyper (udviklingsaftaler, driftsaftaler og softwarelicensaftaler).
Formålet er, at de studerende bliver i stand til at identificere og forholde sig til erhvervsjuridiske problemstillinger, som de vil møde som ansatte i en it-virksomhed eller som selvstændig erhvervsdrivende inden for it-branchen. Gennem undervisningen skal der opnås indgående kendskab til den del af retssystemet, som vedrører it og internettet - set i et virksomhedsperspektiv. Virksomheden kan både være en stor og en lille virksomhed.
Det er formålet at den studerende kan tage den opnåede viden med ud i erhvervslivet og få glæde af denne viden med det samme. De studerende skal sættes i virksomhedens sted og kunne foretage en vurdering af af de juridiske problmer, der kan forekomme ved en given virksomhedsstrategi. Herefter skal de studerende anvende den erhvervede juridiske viden til at tænke præventivt og således forebygge juridiske tvister og problemer.
|
||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||
Casebaseret undervisning med fokus på dialog og diskussion, der tilskynder kritisk tænkning. Målet er at understøtte forståelse og anvendelse af pensum. De studerende forbereder i grupper cases, øvelser, domme mv., der fremlægges og diskuteres i plenum. Forberedelse til og aktiv deltagelse i undervisning øger læringsudbyttet for alle studerende. | ||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||
Feedback mellem studerende og undervisere er en naturlig og vigtig del af interaktiv undervisning, der har til formål at tilskynde kritisk tænkning. Øvelser og feedback-spørgsmål benyttes systematisk i undervisningen til at teste de studerendes forståelse samt deres evne til at anvende pensum i konkrete situationer. Svar fra de studerende – såvel som spørgsmål der rejses i undervisning – bruges af underviserne til at give kollektiv, mundtlig feedback og vejlede de studerende. Læringsudbyttet af feedback afhænger af den studerendes forberedelse til og deltagelse i undervisningen. Studerende kan også benytte sig af consultation/office hours (gælder kun for faste undervisere i de perioder, hvor de underviser). | ||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||
Henrik Udsen, It-ret (5. udgave, Ex Tuto 2021).
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret starter |