English   Danish

2021/2022  BA-BJURO2030U  Afsætningsøkonomi

English Title
Marketing

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Første quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
Kursusansvarlig
  • Diana Storm - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Markedsføring/Marketing
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 30-06-2021

Relevante links

Læringsmål
Den studerende skal demonstrere et overordnet overblik ved at:
  • Identificere nødvendig og tilstrækkelig information til problemløsningsprocessen i forbindelse med håndtering af marketingproblemstillinger.
  • Vurdere, analysere og prioritere relevante eksterne forhold på makro-, meso- og mikroplan.
  • Vurdere, analysere, og prioritere relevante interne forhold for en given virksomhed.
  • Opstille en SWOT-analyse.
  • Kortlægge virksomhedens forskellige strategiske forretningsmuligheder med udgangspunkt i SWOT/situationsanalyse.
  • Opstille målsætninger for virksomhedens marketingindsats.
  • Opstille og anbefale strategier med henblik på optimering af marketingindsatsen.
  • Opstille og anbefale konkrete handlingsparametre i forbindelse udførelse af marketingindsatsen.
  • Have et omfattende indblik i fagets teorier, modeller og værktøjer og kunne reflektere over disses anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst.
Prøve/delprøver
Afsætningsøkonomi:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kursets indhold, forløb og pædagogik:

 

Kurset tilstræber:

At give den studerende overblik, forståelse og teoretiske værktøjer og metoder til at identificere, formulere, prioritere og løse marketingproblemer i praksis for en given virksomhed.

At sætte den studerende i stand til at anvende virksomhedens handlingsvariable på såvel det taktiske som det strategiske niveau.

At give den studerende indsigt i disse handlingsparametres anvendelses-muligheder og-begrænsninger i en given kontekst.

Via eksempler og cases fra den praktiske virkelighed at give den studerende særlige kompetencer til at organisere og optimere virksomhedens marketingaktiviteter.

 

Kurset anlægger en markedsorienteret tilgang og fagtemaerne følger et progressivt forløb:

1) Grundlaget for marketing og værdiskabelse

2) Virksomhedens strategiske marketing situation

3) Målsætning, strategi, målgrupper og positionering

4) Værdiskabelse via produkt, pris og distribution

5) Værdiskabelse via kommunikation til og med markedet

6) Evaluering af markedsføringsindsatsen

 

Kursets pædagogiske tilgang lægger vægt på:

At de valgte problemområder analyseres og diskuteres med udgangspunkt i såvel nyere teoretiske indfaldsvinkler som i konkrete eksempler og cases.

At der udarbejdes mulige løsninger på såvel teoretiske som praktiske problemstillinger, der kan danne udgangspunkt for anbefalinger til virksomhedens praktiske markedsføringsplanlægning på såvel strategisk som taktisk plan.

Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset består primært tilstedeværelsesundervisning, med enkelte asynkrone, online undervejs i forløbet.
Feedback i undervisningen
Ved 2 workshops af hver 6 timers varighed arbejder de studerende med stillede case opgaver, så studerende får mulighed for at arbejde mere praksisorienteret med fagets teorier, modeller, og koncepter. Underviserne giver løbende feedback under disse workshops.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger og workshops 38 timer
Forberedelse 130 timer
Eksamensforberedelse 40 timer
Foreløbig litteratur

Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Canvas for yderligere information.

 


Ole E. Andersen, Svend Hollensen, Poul K. Faarup, Steen Olesen og Henrik Brask (2016) Moderne markedsføring 3. Udgave Hans Reizels Forlag, København

 

 

Sidst opdateret den 30-06-2021