2021/2022 BA-BJURO2503U Organisationsanalyse
English Title | |
Organizational Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Fjerde quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget fokuserer på hvordan arbejdspladser – som nogle gange også refereres til som organisationer eller virksomheder – fungerer. I faget bliver du introduceret til en række organisationsteorier som analyserer og diskuterer hvad en organisation er, hvordan den fungerer, og hvad der udfordrer organisationer. Dermed bliver det muligt for dig bedre at forstå, forklare og forbedre organisationer. Faget indeholder tre temaer:
For det første diskuteres hvordan de første systematiske studier af organisationer for cirka hundrede år siden også i dag præger organisationsteorien, og derefter analyseres hvorfor der eksisterer organisationer, og hvorvidt organisering fx skaber synergieffekter, og dermed fx økonomiske fordele. For det andet analyseres hvilke ressourcer organisationer rummer, og hvordan disse ressourcer bedst muligt udvælges og anvendes. For det tredje – hvilket er fagets mest omfattende tema - analyseres hvilke virkemidler organisationer anvender for at sikre den bedst mulige forvandling af input til output. Dette tema fokuserer på hvad der kan betragtes som en række instrumenter, metoder eller processer som understøtter organisationen i at nå sine mål. Temaet fokuserer bl.a. på forandring, kontrol, ledelse, kommunikation, kreativitet, motivation, møder og strukturer. Efter faget har du opnået en grundlæggende forståelse for hvad organisationer er, hvordan de fungerer og hvilke udfordringer organisering og organisationer rummer. Dermed har du en forståelse for, hvordan teorier om organisationer kan anvendes til at analysere organisationer og forstå, forklare og forbedre hvad der foregår i og omkring organisationer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget gennemføres med en kombination af
forelæsninger og øvelsestimer. De første to forelæsninger er
tilstedeværelseslektioner, 24 forelæsninger foregår online og 10
øvelsestimer er tilstedeværelsestimer.
I alt består faget således af 26 forelæsninger, og 10 øvelsestimer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervejs i øvelsestimerne er der mulighed for at aflevere en skriftlig besvarelse af en eksamenslignende opgave, og modtage feedback på denne besvarelse. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Fagets pensum består af 1 grundbog og 6 akademiske artikler (som du via CBS Library kan få elektronisk adgang til).
Grundbog:
6 akademiske artikler:
Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Canvasfor yderligere information. |