2021/2022 BA-BKOMO1050U Strategi og samtidsdiagnostik
English Title | |
Strategy and Societal Diagnosis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||
|
||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 3
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Den studerende skal aflevere 3 skriftlige opgaver, der udarbejdes i grupper i løbet af semesteret. Omfanget af opgaverne er max. 5 sider. Specifikation omkring grupper samt deadlines for aflevering bliver præsenteret ved semesterstart. Opgaverne kan udarbejdes individuelt. OBS: De obligatoriske aktiviteter er ikke en eksamen men bedømmes godkendt/ikke godkendt. Alle 3 obligatoriske aktiviteter skal godkendes, for at den studerende kan blive indstillet til eksamen. Der stilles en ny obligatorisk godkendelsesopgave før den ordinære eksamen til de studerende, der har været syge eller har gjort forsøg til samtlige obligatoriske aktiviteter. Studerende der ikke har gjort forsøg, og som ikke kan dokumentere sygdom el.lign., kan ikke få stillet yderligere godkendelsesaktiviteter og kan ikke deltage i den ordinære eksamen eller reeksamen men trækkes for eksamensforsøg i faget Tværfagligt 1.årsprojekt: Kommunikationsstrategiske udfordringer i et samfundsanalytisk perspektiv. Læs mere om obligatoriske aktiviteter på my.cbs.dk. |
||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||||
BA-BKOMO1005U | ||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||
Målet med faget er at give en forståelse af hvordan grundlæggende samfundsmæssige processer spiller en central rolle for virksomheders og organisationers sociale og politiske omverdensbetingelser - og dermed deres strategiske handlemuligheder. Kurset tager afsæt i at organisationers betingelser for at kommunikere skabes af løbende forhandlinger af mening i samfundets mange forskellige offentligheder. I dette perspektiv skal strategi ikke forstås som et problem, der kan endeligt løses, men i stedet som en kontinuerlig proces, hvor organisationen må kommunikere under krydspres fra forskellige og ofte modstridende kommunikationslogikker, der i sig selv er i konstant forandring.
For at forstå nye kommunikationsudfordringer anlægger faget et analytisk blik, der indfanger den samfundsmæssige kompleksitet private og offentlige organisationer opererer i. Faget tilbyder en analyse af denne kompleksitet gennem anvendelse af en række centrale sociologiske og politologiske teorier, der sætter organisationens forhold til sin samtid i begreb. |
||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||
Forelæsninger og øvelser.
Fagets undersøgelse af forandrede betingelser for kommunikation er organiseret omkring tre niveauer, individ, organisation og samfund. Hvert niveau består af 3 eller 4 forelæsninger, der afsluttes med en workshop, hvor de studerende omsætter begreber og diagnoser ved at arbejde med en konkret case og dermed opbygger analytisk kompetence. Hvert niveau afsluttes med en skriftlig opgave, der skal godkendes for at kunne blive indstillet til eksamen. Efter hver workshop og opgaveaflevering er der en online feedback-session. |
||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||
Faget har tre workshops, hvor vi arbejder med
forskellige cases og de obligatoriske opgaver. Her får de
studerende struktureret peer-feedback og feedback fra undervisere
på deres præsentationer af deres analyser af casene.
Til forelæsninger arbejdes med mindre øvelser som de studerende får umiddelbart feedback på fra medstuderende og undervisere. Efter hver workshop og opgaveaflevering er der en online feedback-session, hvor de studerende kan få feedback på deres opgaver. |
||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||
|
||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||
Grundbog Andersen, Niels Åkerstrøm & Justine Grønbek Pors (2014). Velfærdsledelse. Mellem styring og potentialisering. København: Hans Reitzels forlag.
Kompendium Aamodt, Hilde A. (2018). Barneverntjenesten – en polyfon organisation? Norges Barnevern, nr. 1, vol. 95, s. 36-49. Andersen, Niels Åkerstrøm (2009) Hvem er Yum Yum? Tegneseriestaten i svøb. Dansk Sociologi, 20(2), s. 9-38. Andersen, Niels Åkerstrøm (2013). Contract as a form of intersystemic communication. I Alberto Febbrajo og Gorm Harste (red.) Law and intersystemic communication. Understanding ´structural coupling‘. Farnham: Ashgate, s. 130-154. Andersen, Niels Åkerstrøm (2014). Kan man fundere kritik i kritikkens umulighed? Tanker om en systemteoretisk samtidsdiagnostik. Social Kritik, 140, s. 50-67. Andersen, Niels Åkerstrøm (2020). Potentialization: loosening up relations between public organizations and societal function systems. Andersen, Niels Åkerstrøm & Asmund W. Born (2005). Følsom selvesklusjon - eller følelser som kommunikativt artefakt i organisasjoner. I Frode Nyeng & Grete Wennes (red.), Kan organisasjoner føle? Oslo: J.W. Cappelens Forlag, s.155-171. Brinkmann, Svend (2014). Stå fast: Et opgør med tidens udviklingstvang, Introduktion: Livet i en accelererende kultur, København: Gyldendal, s. 9-22. Deleuze, Gilles (2006). Postscriptum om kontrolsamfundet. I Forhandlinger, Frederiksberg: Det lille forlag, s. 212-19. Frankel, Christian (2004). Virksomhedernes politisering – en indledning. I Virksomhedens politisering, Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 9-17. Frega, Robert, Lisa Herz & Christian Neuhäuser (2019). Workplace Democracy – The Recent Debate. Philosophical Compass 19(4). Jørgensen, Andreas Pindstrup (2020). Medejer: Kunsten at overhale konkurrenter gennem demokratisk ejerskab, København: Gyldendal. Kapitel 2: Alt eller intet? Myten om demokrati og erhverv, s. 29-39. Kristensen, Jens Erik (2017). Samtidsdiagnostik, videnspolitik og kritik. Med særligt henblik på uddannelsesvidenskab. I Anders Kruse Ljungdalh, Jonas Andreasen Lysgaard & Oliver Alexander Tafdrup (red.), Uddannelsesvidenskab. En Kritisk Introduktion, Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 15-49. Lindekilde, Lasse & Thomas Olesen (2015). Politisk protest, aktivisme og sociale bevægelser. København: Hans Reitzels Forlag, kapitel 2. March, James G. (1991). Exploration and Exploitation in Organizational Learning. Organization Science, 2(1), s. 71-87. Mintzberg, Henry & James A. Waters (2003 [1985]). Of Strategies, Deliberate and Emergent. I Kay, John (red.) The Economics of Business Strategy. Cheltenham: Edward Elgar, s. 40-55. Moore, Mark H. (2000). Managing for Value: Organizational Strategy in For-Profit, Nonprofit, and Governmental Organizations, Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly 29(1), s. 183-204. Müller, Jan W. (2016). Hvad er populisme? Et essay. København: Informations Forlag, s. 9-24, 42-59. Pedersen, Dorthe (2018). Offentlig Værdiledelse. Ledelsesudfordringer i den fordoblede forvaltning. Kapitel 13 i Modig Ledelse. København: Dafolo Forlag, s. 199-216. Pedersen, Ove Kaj (2011) Konkurrencestaten, København: Hans Reitzels Forlag, kap. 1: Fra velfærdsstat til konkurrencestat, s. 11-39. Sennett, Richard (1999). Det fleksible menneske- eller Arbejdets forvandling og personlighedens nedsmeltning, København: Hovedland, Kapitel 3: Fleksible, s. 47-67. Reckwitz, Andreas (2017). The Invention of Creativity. Modern Society and the Culture of the New. Cambridge: Polity, s. 1-9. Reckwitz, Andreas (2018). Postscript. The Society of Singularities and the Creativity Dispositif. I The Creatvity Complex. A Companion to Contemporary Culture. Bielefeld: transcript, s. 238-252. Weber, Max (2003) [1922]. Det legitime herredømmes tre rene typer. I Max Weber, Udvalgte Tekster, bind 2, København: Hans Reitzels Forlag, s. 173-188.
|