2021/2022 BA-BKOMO1267U Intern kommunikation i praksis
English Title | |
Internal Communication in Practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12, skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige fejl eller mangler, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget 'Intern kommunikation i praksis' har fokus på de primære emner indenfor intern kommunikation, som den studerende vil møde i erhvervslivet. Det drejer sig om at planlægge det strategiske og praktiske arbejde med den interne kommunikation i forskellige interne kommunikationskanaler med fokus på bl.a. employer branding, intranet, ledelse-, linje- og forandringskommunikation, interne sociale platforme og måling.
Undervisningen har afsæt i praksis, hvor den studerende via ’real-life-cases’ øves i strategisk kommunikationstænkning, planlægning og eksekvering i et ’simuleret’ kommunikationsmiljø, hvor der arbejdes med forskellige metoder til at planlægge, analysere og udvikle den interne kommunikation. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen i Kommunikationsværkstederne er
baseret på cases med forskellige kommunikative udfordringer, som
den studerende vil møde i erhvervslivet. I undervisningen
introduceres, diskuteres og arbejdes der med anvendelsesorienterede
kommunikationstekster og værktøjer med afsæt i organisationers
interne praksis.
Undervisningen forudsætter en aktiv indsats fra den studerende, som i høj grad selv skal identificere, definere og formulere de problemstillinger, som er relevante og væsentlige at arbejde med i casen. Den studerende arbejder ofte i grupper med underviseren som facilitator, vejleder og inspirator. I forbindelse med undervisningen skal den studerende læse en række tekster. Teksterne er let tilgængelige og anvendelsesorienterede ift. løsningen af de praktiske kommunikationsudfordringer, som den studerende møder i ’Værkstedet’. Teksterne gennemgås derfor ikke i særlig høj grad, men inddrages og anvendes selvstændigt af den studerende undervejs. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
I Kommunikationsværkstedet møder den studerende forskellige former for feedback gennem semesteret. De fremlægger ofte pensum i grupper med feedback ift. formidlingsevne, præsentationsteknik og fagligt indhold både fra underviser og medstuderende. De arbejder i grupper med løbende feedback fra underviser på løsning af praktiske kommunikationsopgaver, som der ligeledes samles op på og gives feedback til i plenum. De får feedback på udvalgte, individuelle løsninger af skriftlige kommunikationsudfordringer både fra underviser og medstuderende. Desuden arbejder de studerende med peer feedback, hvor de inden for givne retningslinjer giver hinanden feedback og lærer af andres. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Offentliggøres på CBSCanvas inden semesterets start. |