2021/2022 BA-BKOMO2012U Kvalitativ metode og videnskabsteori
English Title | |
Qualitative methods and theory of science |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 03-12-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Mundtlige fremlæggelser
mv.
2 mundtlige fremlæggelser med afsæt i skriftligt oplæg udarbejdet hjemme. På øvelsesholdene skal den studerende som minimum deltage i 2 fremlæggelser med peer feedback. Specifikation omkring de skriftlige oplæg og mundtlige præsentationer bliver præsenteret ved semesterstart. OBS: De obligatoriske aktiviteter er ikke en eksamen men bedømmes godkendt/ikke godkendt. Begge obligatoriske aktiviteter skal godkendes, for at den studerende kan blive indstillet til eksamen. Der stilles en ny obligatorisk godkendelsesopgave før den ordinære eksamen til de studerende, der har været syge eller har gjort forsøg til samtlige obligatoriske aktiviteter. Studerende der ikke har gjort forsøg, og som ikke kan dokumentere sygdom el.lign., kan ikke få stillet yderligere godkendelsesaktiviteter og kan ikke deltage i den ordinære eksamen eller reeksamen men trækkes for eksamensforsøg. Læs mere om obligatoriske aktiviteter på my.cbs.dk. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
I dette fag skal den studerende lære at analysere, hvordan forskellige videnskabsteorier og metoder former vores viden om verden og dermed sætter bestemte rammer for kommunikation i bredere forstand såvel som for opgaveskrivning mere specifikt.
Udarbejdelse af et godt undersøgelsesdesign for empirisk funderede opgaver forudsætter forståelse af de videnskabsteoretiske antagelser, som elementerne i et undersøgelsesdesign bygger på. Faget skal derfor sætte de studerende i stand til at reflektere over, hvordan forskellige teorier lægger op til forskellige typer af spørgsmål, og hermed sammenhænge mellem valg af videnskabsteoretisk position, problemformulering og valg af metoder. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget bygger på forelæsninger og øvelsestimer.
Faget strækker sig over et semester og indeholder ti forelæsninger
á to lektioner og seks øvelsesuger á 3 lektioner.
Forelæsningerne introducerer videnskabsteoretiske positioner, kvalitative forskningsdesigns, kvalitative metoder og kvalitetskriterier for metoder, som er særligt relevante for HA(kom.). På øvelsesholdene arbejder vi med forståelse af begreber i den videnskabsteoretiske litteratur, og hvordan fagets teoretiske begreber og perspektiver kan anvendes både analytisk og praktisk i undersøgelses-designs. De studerende trænes i at vælge og begrunde videnskabsteoriske positioner i relation til case og problemformulering, i at argumentere for og analysere sammenhænge mellem problemformulering, videnskabsteoretisk position og valg af metode(r) og i at redegøre for og beskrive disse sammenhænge. Vi arbejder med skriveøvelser, der træner studerende i at formulere sig klart og præcist ved anvendelse af fagets begreber og metoder. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
På øvelsesholdene får de studerende løbende feedback på deres overvejelser, diskussioner og arbejdet med selvstændigt udvalgt empirisk case fra medstuderende og fra underviser. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den
03-12-2021