2021/2022 BA-BMECV1031U Økonometri
English Title | |
Econometrics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-01-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Det forventes, at studerende kender det
grundlæggende i den (multiple) lineære regressionsmodel, inklusive
estimering (OLS) og inferens (t- og F-test). I anden halvdel af
kurset kræves viden om MLE og relevante inferensmetoder (Wald,
LR-tests) og diskrete responsmodeller (probit, logit).
• Det forventes, at de studerende har kendskab til grundlæggende matematiske værktøjer, grundlæggende sandsynlighed, grundlæggende elementer i matematisk statistik og matrixalgebra. Tilsvarende viden om bilag A-D i Wooldridge (2020). Studerende har grundlæggende arbejdsviden om R. Bemærk: Studerende på HA alm. programmet normalt ikke har de nødvendige forudsætninger |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Målet med kurset er at give de studerende en forståelse af udformning, estimering og fortolkning af grundlæggende økonometriske modeller der ofte bruges i mikro- og makroøkonomi. Kurset giver både en teoretisk og en anvendt (hands on) vinkel på emnet. Økonomiske datasæt vil blive brugt til at illustrere de forskellige modeller og til at praktisere håndværk og fortolkning. Dette betyder, at der vil være en teknisk præsentation af materialet, inklusive bevis der bruger matrixalgebra, og arbejde med data på computeren. Fokus er at forbinde de underliggende statistiske modeller med det økonomiske problem og implementere dem på en meningsfuld måde. Den statistiske pakke R anvendes. Kurset tilbydes som en blanding af forelæsninger og øvelser. Hvert sæt forelæsninger efterfølges af øvelser, som vil hjælpe den studerende med at uddybe forståelsen af materialet og tilegne sig yderligere praktiske færdigheder. Kurset består af to dele, hvor den første er centreret omkring den (flere) lineære regressionsmodel. Her diskuteres praktiske aspekter, selektion af variabler og statistiske egenskaber for estimater af mindstekvadrater (OLS, (F) GLS) vurderes (Gauss-Markov antagelserne, BLUE / Effektivitet). Dette efterfølges af krænkelser af Gauss-Markov-antagelserne (Heteroskedasticitet, Seriel / Autokorrelation, robust statistik). Delen afsluttes med en introduktion til politisk analyse og programevaluering. Den anden del fokuserer først på problemet med endogenitet. Dette inkluderer dens kilder (udeladte variabler, funktionsform, målefejl, samtidigheder ...) og de deraf følgende konsekvenser. Studerende vil derefter se proxy- og IV-regressionsmetoder til at tackle endogeniteter, og se hvor nyttige de er til at estimere samtidige ligningsmodeller. Dette efterfølges af en omfattende behandling af metoder til maksimal sandsynlighed ved hjælp af Kullback-Leibler informationskriterium. Kurset afsluttes med begrænsede afhængige variable modeller, især tobitmodellen, censurering og prøvekorrektion. Kurset supplerer kurset ”statistiske modeller” og er en forudsætning for kandidatuddannelsen ”Panel Econometrics”. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger samt PC øvelsestimer. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ugentlige opgavesæt gennemgås i øvelsestimerne, samt efter mid-term eksamen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurset omfatter to dele:
A Multipel regressionsanalyse
Lærebog henvisning:
• Wooldridge (2020), Introductory Econometrics, 7th Edition, Cengage, parts of Chapters 3, 7 and 13.
|