2021/2022 BA-BPROO2000U Metode, projektstyringsværktøjer og tværfagligt 1. års projekt
| English Title | |
| Methods, Project Management tools and Interdisciplinary 1st Year Project |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et quarter |
| Starttidspunkt | Forår, Fjerde quarter |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 22-06-2021 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Eksamen er en fællesprøven med 'Beslutning,
risiko og usikkerhed" (BRU). De syv første læringsmål
relaterer til denne kursus og de fire sidste til BRU.
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
| Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i faget 'Beslutning, risiko og usikkerhed', hvorfor tilmelding til faget forudsætter, at man også er tilmeldt faget 'Beslutning, risiko og usikkerhed'. | ||||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Dette kursus har et todelt fokus.
Undervisningen sker via forelæsninger og workshops. Workshops bruger i forskellige omfang blended learning for at øge peer-review feedback og stimulere metodiske diskussioner om hvordan man formulerer akademiske argument, skriver en akademisk opgave og udvikler et godt kvalitativt forskningsdesign. |
||||||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
| Faget fokuserer på et skriftligt gruppeprojekt,
1. årsprojekt, som skal indeholde en analyse af et selvvalgt
projekt. Hver gruppe får tildelt en vejleder til dette
projektforløb.
Faget indeholder desuden forelæsninger & workshops om metode og projektledelsesværktøj. |
||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback bliver primært givet i forbindelse med
vejledning og workshops.
Sproget i undervisningen kan veksle mellem dansk og engelsk. |
||||||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Pensum Kvale, S. og S. Brinkmann (2015). Interview. Introduktion til et håndværk. 3. udgave. Hans Reitzels Forlag (udvalgte kapitler)
Pedersen, K. (2015). ”Problemstilling og problemformulering” i Bitsch Olsen, P. og K. Pedersen (red.). Problemorienteret projektarbejde – en værktøjsbog. 4. udgave. Samfundslitteratur (uploadet i pdf på learn)
Flyvbjerg, B. (2010). ”Fem misforståelser om casestudiet” i Brinkmann S. og Tanggaard, L. (red.). Kvalitative metoder. Hans Reitzels forlag. (uploadet i pdf på learn)
Miles, M., Huberman, A. og Saldaña, J. (2014). Fundamentals of Qualitative Data Analysis, kap. 4 i Qualitative Data Analysis. 3. Udgave. Sage. (udvalgte kapitler, uploadet i pdf på learn)
Anbefalet litteratur (ikke pensum, men gode opslagsbøger i processen) Rienecker, L. og P. Stray Jørgesen (2012). Den gode opgave. Håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser. 4. udgave. Samfundslitteratur.
Bitsch Olsen, P. og K. Pedersen (red.). Problemorienteret projektarbejde – en værktøjsbog. 4. udgave. Samfundslitteratur
Olsson, J., Ahrengot. N., Attrup, M. (2016). Power i Projekter og Portefølje, Jurist- og Økonomforbundets forlag |
||||||||||||||||||||||||||||