2021/2022 BA-BPSYO1106U Personlighedspsykologi
English Title | |
Personality Psychology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 4 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
På dette fag gives en grundlæggende indføring i en hovedretning indenfor psykologien: Personlighedspsykologi. Hovedvægten lægges på at skabe indsigt i personlighedspsykolgiens vigtigste teorier og emner. Undervisningen i Personlighedspsykologi beskæftiger sig med forskellige teoretiske perspektiver på individets personlighed og omfatter teorier om personlighedstræk, psykodynamiske forståelser af personligheden, Selvet og identitet, samt forståelser af personligheden som socialt konstrueret.
Faget er omlagt til blended learning, således at nogle forelæsninger foregår på campus mens andre afvikles som Panopto-videoer med powerpoints med gennemgang af pensum og opgavespørgsmål til studiegrupperne. Andre online elementer på faget er: Online personlighedstest, quiz, samt 2 live sessions i MS Teams med læseworkshops. Alle øvelsesgange foregår på campus og vil omhandle casearbejde, arbejde med opgavespørgsmål fra videoer, opsamling på online quiz, diskussion af personlighedstest, samt peer feedback på studentervideoer. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger, øvelseshold, læseworkshops og feedback-workshops | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag foregår som en del af de
almindelige undervisningsdiskussioner, der foregår på
øvelsesholdene. På øvelsesholdene arbejder de studerende med
konkrete spørgsmål til pensum, øvelser eller case-opgaver i mindre
grupper, som efterfølgende diskuteres og opsamles i plenum med
underviseren. Her er der løbende dialog mellem studerende og
underviser, hvor det er muligt for de studerende at opklare
forståelsesspørgsmål til pensum.
Derudover arbejdes der systematisk med feedback til hver enkelt gruppes afleverede opgave ved en obligatorisk afsluttende feedback-workshop. Her modtager hver gruppe feedback på deres opgave fra både underviser og en anden gruppe samtidig med at de giver feedback på den andens gruppes opgave. De studerende trænes således i peer-to-peer feedback idet de giver feedback på hinandens opgaver. |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteraturliste, Personlighedspsykologi 1. semester Bøger: Køppe, S. & Dammeyer, J. (2013). Personlighedspsykologi – en grundbog om personlighed og subjektivitet. København: Hans Reitzel (158 sider).
Kompendium: Bertelsen (2003). Personlighedspsykologi. Frydenlund: Den humanistiske psykologi, s. 79-91. Eksistentialismen, (s. 91-97). Bruner, J. (1999). Autobiografien og selv’et. I: Mening i handling. Aarhus: Forlaget Klim, (s. 95-126). Christensen (2002), Psykologiens Videnskabsteori, kap. 5, Roskilde Universitetsforlag. Freud, S. (1933). Forelæsning 31: Den psykiske personligheds bestanddele. I: Nye forelæsninger til indføring i psykoanalysen. København: Hans Reitzels Forlag (1973), (s. 50-67). Glassmann & Hadad (2004). Approaches to Psychology. US: McGraw-Hill Education, The Behaviorist approach, (s. 99-148).Hergenhahn (2009), An introduction to the history of psychology, kap. 1 (introduction), Wadsworth (s. 1-29). Haslam (2007). Introduction to Personality and Intelligence. Sage, kap. 8: The Assessment of Personality, (s. 181-202). McCrae and Costa (2008): The Five-Factor Theory of Personality. I: John, Robins, and Pervin (eds.) Handbook of Personality: Theory and Research (3. udg.). New York: The Guildford Press, (s. 159-180).
|