2021/2022 BA-BPSYO1203U Organisationsteori
English Title | |
Organization Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 29-06-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Overordnet er fagets mål at give den studerende
kendskab til klassisk organisationsteori samt centrale
organisationsteoretiske begreber og problemstillinger. På baggrund
af dette ønsker faget at styrke den studerendes evne til at
analysere og diskutere hvordan organisationer fungerer. Udprøvning
sker i forhold til følgende læringsmål, som den studerende
forventes at kunne opfylde:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er at introducere de studerende for centrale
begreber inden for organisationsteorien og anvende begreberne til
at analyse organisatoriske problemstillinger. Faget introducerer
organisation som en formaliseret enhed, hvori der foregår en
løbende, dynamisk aktivitet og hvor aspekter som samarbejde,
struktur, effektivitet, kultur, kontrol og ledelse spiller en
central rolle.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en blanding af
storholdsforelæsninger og undervisning på mindre hold, som foregår
på campus. På øvelsesholdene er der fokus på workshopaktiviter,
hvor cases gennemgåes og efterfølgende skal udforskes vha. fagets
teorier og begreber.
Via fagets skriftlige øvelser gennemgår de studerende et 'træningsforløb', hvor der er fokus på forskellige skriveaktiviteter og eksamenstræning. Målet hermed er at forbedre de studerenes skrivefærdigheder, samt der forståelse af eksamensformen. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende skal to gange i løbet af semestret
aflevere et skriftligt produkt. Produkterne er udformet således, at
de studerende trænes i at forstå forskellen på at skrive
resumerende, analyserende og diskuterende tekstudsnit samt disse
formaters funktion i en teksts helhed. Efter hver aflevering vil de
studerende modtage gruppevis feedback på dette arbejde.
Afleveringerne fungerer som en forberedelse til den endelig
skriftlige eksamen.
|
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Grundbog: Vikkelsø, S. & P. Kjær: Klassisk og moderne organisationsteori. Hans Reitzels forlag 2014 (i faget læses udvalgte kapitler fra denne grundbog).
Downloads af artikler fra CBS forskningsdatabase samt kopier af bogkapitler. F.eks. indgår disse tekster (alle tekster fra pensum er ikke medtaget her):
Taylor, F. W. (2016 [1911]). The principles of Scientific Management. In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. ed., pp. 66-77). Boston, MA: Cengage Learning.I: Classics of Organization Theory. J. M. Shafritz and J. S. Ott. Orlando, Harcourt. (s. 65-76).
Blau, P. M., & Scott, R. (2016 [1962]). The concept of formal organization. In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. ed., pp. 173–177). Boston, MA: Cengage Learning.
Mintzberg, H. (1980). Structure in 5’s: A Synthesis of the Research on Organization Design. Management Science, 26(3), 322–341
Porter, M. E. (2008),”The five competitive forces that shape strategy”, Harvard Business Review, January: 79-93.
Barney, J. (1991), “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage”, Journal of Management, 17(1): 99-120.
Savage, G. T. et al. (1991),”Strategies for assessing and managing organizational stakeholders”, Academy of Management Executive, 5(2): 61-75.
Schein, E. H. (1994). Organisationskultur og ledelse (2. udg.), (s. 8-34). |