2021/2022 BA-BPSYV1601U Ledelse som drama og hverdag
English Title | |
The drama of leadership |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 12-02-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisning og eksamen lægger vægt på, at den
studerende ud fra pensum kan følgende:
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Man skal være interesseret i ledelsespsykologi i forhold til de konflikter, der er forbundet med, som leder, at træffe svære beslutninger. Emnet behandles både teoretisk og med praktiske eksempler fra organisationslivet. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Hvad vil det sige at lede andres liv? At bestemme om de skal
ansættes, fyres, forfremmes, flyttes, degraderes? Eller for den sag
skyld at skulle være dommer i konflikter mellem medarbejdere, eller
træffe beslutninger omkring medarbejderes sygdom, som har stor
økonomisk betydning for den konkrete medarbejder? Hvilke dilemmaer
står man i? Ledelseslitteraturen er her temmelig tavs.
Ledelseslitteraturen står imellem på den ene side opfattelsen
af "ledelse" som en aktivitet enhver med lidt øvelse kan
vælge gøre, og på den anden side "ledelse" som en
aktivitet kun de få udvalgte er i stand til at gøre. Denne forskel
manifesterer sig som forskellen på fx transactional leadership og
transformational leadership. Den manifesterer sig også som
forskellen mellem overhovedet at tro på leadership som tilknyttet
personlige evner eller at tro på leadership som kollektiv aktivitet
(Fx distributed leadership). Den eksisterende litteratur har
imidlertid ikke megen interesse i omkostningerne ved ledelse:
Hverken for ledere eller medarbejdere (followers). Det dramatiske
element af ledelsen er taget ud. Spørgsmålet om ansvar, skyld,
risiko, fejl, fyringer, sygdom, forførelse, mm., bliver ignoreret
af ledelseslitteraturen. Lederes menneskelighed eller hvad det vil
sige i tabuspørgsmål er ikke fremme.I stedet diskuteres disse
spørgsmål i psykologi, antropologi sociologi, psykiatri, filosofi,
og i teologi, idet "ansvar" er et både historisk og
semantisk begreb. Nogle gange diskuteres lederes
psykopati, men spørgsmålet er, om organisationer ikke
blot mangler sprog for de tabuiserede spørgsmål? En chef er
vel ikke nødvendigvis psykopat, fordi han/hun fyrer medarbejdere i
en omstillingssituation? Det er vel at tage ansvar, men hvorfor
taler medarbejdere og stake holders om "skyld", at
lederen er "skyld" i de problemer, der opstår, når noget
går galt? Hvordan bærer man sig ad med at træffe etisk
forsvarlige beslutninger i forhold til de vanskelige spørgsmål?
Hvad er den menneskelige side af ledelsen, og hvilken
subjektopfattelse gør litteraturen brug af i forhold til ledelse?
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og dialog. Der vil endvidere være
oplæg fra eksterne undervisere.
Panopto-videoer på CANVAS indgår som supplement til undervisningen. Dvs. de uddyber fagets litteratur nærmere. Panopto-videoerne i CANVAS gennemgår endvidere centrale pointer fra faget. Videoerne indeholder således: 1. intro til faget 2. gennemgang af central litteratur 3. overordnet fremstilling af pointerne fra litteraturen i forhold til læringsmål 4. forberedelse til eksamen Derudover kan der muligvis være en Peergrade-øvelse, som forbereder til eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Jeg holder en midtvejsopgave, hvor den studerende
får mulighed for at besvare en miniopgave, som svarer til
eksamensopgaven i type. Der er mulighed for feedback i min
træffetid. Feedbacken omhandler forståelse af fagets litteratur, og
hvordan den kan anvendes/ikke anvendes på en case. Formålet med
feedbacken er at den studerende får mulighed for at teste sin viden
og forståelse af faget, midt i forløbet.
Der afholdes øvelser i hver time, som forberedelse til eksamen. Der udleveres en case, hvorpå dagens litteratur skal anvendes. Der gives feedback i umiddelbar forlængelse af dagens case: både ved bordene og i plenum. Feedbacken omhandler forståelse af dagens litteratur, og hvordan den kan anvendes/ikke anvendes i forhold til dagens case. Der er altid mulighed for individuel feedback i min træffetid, torsdag mellem 10 og 12, efter eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Camilla Sløk (2020): Magt og omsorg i det eksistentielle lederskab. Dansk Psykologisk Forlag. https://dpf.dk/produkt/bog/magt-omsorg-eksistentielle-lederskab
Camilla Sløk (2014): Blod, sved og tårer. Om ansvar og skyld i ledelse. DJØF Forlag
Kenneth Burke (1970). The Rhetoric of Religion: Studies in Logology. University of California Press.
Keith Grint (2010). The sacred in leadership: Separation, Sacrifice and Silence. in Organization Studies.
Sanne Udsen (2006). Psykopater i jakkesæt: Når chefen er psykopat. Lindhardt & Ringhof.
Kirstine Andersen. (2006): Kierkegaard og ledelse, Frydenlund
Pernille Steen Pedersen. (2016) Slip stress ud af skammekrogen. Gyldendal
|