2021/2022 DIP-D1FMV5012U Business Intelligence II
| English Title | |
| Business Intelligence II | 
        Kursusinformation | 
    |
| Sprog | Dansk | 
| Kursets ECTS | 5 ECTS | 
| Type | Valgfag | 
| Niveau | Diplom | 
| Varighed | Et semester | 
| Starttidspunkt | Forår, Efterår | 
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk | 
| Studienævn | 
         Studienævnet for HD (1. del) 
         | 
    
| Kursusansvarlig | |
        
  | 
    |
| Primære fagområder | |
        
  | 
    |
| Undervisningsformer | |
        
  | 
    |
| Sidst opdateret den 18-10-2021 | |
        Relevante links | 
    
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Med udgangspunkt i fagets pensum skal den
studerende kunne: 
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
| Det anbefales, at du har kendskab til det obligatoriske fag Business Intelligence for at få det fulde udbytte af undervisningen. Studieadministrationen vejleder ikke i forhold til, om du kan følge Business Intelligence II uden at have bestået Business Intelligence. | ||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
| 
         Behandling af store datamaterialer (Big Data), identificering af komplekse underliggende datasammenhænge (Deep Learning) og intelligent og effektiv udnyttelse af data (Business Intelligence) er nøglebegreber i fremtidens informationsdrevne samfund. 
 Faget Business Intelligence II omhandler anvendelse af Machine Learning til analyse af erhvervs- og samfundsøkonomiske problemstillinger med fokus på netop Big Data, Deep Learning og Business Intelligence. Formålet med faget er opnå indsigt i, hvorledes statistisk-funderede computeralgoritmer (Machine Learning) kan bruges til at udlede sammenhænge i datamaterialer, som ikke umiddelbart er mulige at se med det menneskelige øje. 
 Faget introducerer grundlæggende begreber og metoder indenfor Machine Learning med fokus på at opnå praktiske færdigheder i anvendelsen af de gennemgåede teknikker. Faget anvender softwareprogrammet R til de praktiske beregninger. Det matematiske fundament for metoderne er ikke et selvstændigt emne i undervisningen og faget kræver ikke forudgående programmeringserfaring. 
 Gennemgangen af den relevante teori er eksempelbaseret og tager udgangspunkt i konkrete datamaterialer. Igennem faget vil den studerende udvikle viden, færdigheder og kompetencer til at kunne gennemføre en konkret Machine Learning-analyse, herunder forstå og fortolke analysens resultater. Derudover er forståelse af modellernes muligheder og begrænsninger centrale emner i faget. 
 I faget behandles følgende modeller: logistisk regression • regulariseret- og splinebaseret regression
 • decision trees • random forests • neural networks • support vector machines  | 
    ||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Holdundervisning med dialog kombineret med gruppebaserede case-præsentationer. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| Der gives løbende feedback til de studerende i forbindelse med deres case-præsentationer, som er en integreret del af undervisningen. For yderligere personlig feedback henvises til individuel aftale hos kursets fagansvarlige. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||