2021/2022 DIP-DHDVV1004U Private Equity
English Title | |
Private Equity |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrationen for HDF: hdf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 16-03-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Ved fagets afslutning forventes det, at den
studerende er i stand til:
• diskutere kapitalfondes corporate governance model og sammenligne denne med både børsnoterede selskaber og andre privatejede selskaber, • beskrive juridiske og finansielle aspekter af kapitalfondes overtagelse og ejerskab af porteføljevirksomheder, • forholde sig til private equity set fra et investorsynspunkt og herunder redegøre for deres performance og udfordringerne ved at måle denne, • sammenligne kapitalfonde (LBO) med venture fonde og business angels. |
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
De deltagende studerende forventes at have en grundlæggende forståelse for statistik og kunne foretage sædvanlige finansielle beregninger såsom nutidsværdiberegninger. Tilsvarende forudsættes en generel viden om finansielle markeder, finansielle institutioner og finansielle instrumenter såsom optioner. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
I dette fag søges bl.a. nedennævnte aspekter behandlet:
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen foretages af en række forskellige
undervisere med forskellig ekspertise, herunder flere
gæsteundervisere fra Private Equity industrien. I undervisningen
inddrages i vidt muligt omfang eksempler og cases, og der forventes
en høj grad af deltagelse fra de studerende.
Fokus er i høj grad på de praktiske aspekter og forhold. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der lægges vægt på løbende deltagelse af de
studerende, og feedback gives i forbindelse med de
diskussionsopgaver mv., der typisk vil være indlagt i hver session.
Endelig vil de studerende i løbet af faget have mulighed for at tage en række multiple choice-quizzer på CBS Canvas. Disse quizzer vil give direkte feedback på den studerendes forståelse af centrale spørgsmål i fagets pensum og der vil blive givet generel feedback til fremmødeundervisningen. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningsdage og tidspunkter:
OBS: der kan løbende ske skemaændringer, hvis behovet for dette opstår. |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Artikelsamling (distribueres på Canvas ved studiestart) |