Læringsmål |
Den studerende skal overordnet kunne arbejde
strategisk med kontrakter i krydsfeltet mellem jura og økonomi
- demonstrere et overordnet overblik over retsområdet ved at
identificere og forklare grundlæggende begreber inden for faget i
et klart og korrekt sprog
- udvælge, formulere, og diskutere eksempler, der er
tilstrækkeligt komplekse til at vise den studerendes forståelse af
fagets retlige problemstillinger
- identificere juridiske problemstillinger i konkrete eksempler,
og Juridisk at argumentere for løsning af problemstillingen samt
foreslå foranstaltninger til at imødekomme retsstridigheder eller
på anden måde forbedre konkrete parters retsstilling;
- forstå og anvende økonomiske teorier, der kan kvalificere
juraen generelt og kommercielle kontrakter specielt.
- Løse prækontraktuelle problemstillinger, herunder udvælge de
bedste samarbejdspartnere med lavest mulige søgeomkostninger
- forstå betydningen og vigtigheden af ’strategisk fit’
- Løse postkontraktuelle problemstillinger med henblik på at
skabe incitamentsforenelighed og relationsrente • sikre økonomisk
hensigtsmæssig risikodeling de kontraktuelle parter imellem
- Opnå kendskab til forskellige proaktive kontraktinstrumenter
som forebygger eller forhindrer eskalering af tvister mellem
parterne
- forstå hvordan optimal vidensdeling opnås mellem
samarbejdsparter
|
Prøve/delprøver |
Strategisk
kontrahering:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Med følgende forberedelsestid: 20
Minutter |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår og Efterår |
Hjælpemidler |
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i
forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber,
egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for
opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger
inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at
kommunikere med andre i forberedelsestiden. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamensspørgsmålet tager udgangspunkt i ét centralt tema i
strategisk kontrahering
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Strategisk kontrahering adresserer spørgsmålet om, hvad der
afgør, om virksomheder (men også offentlige og selvejende
organisationer) bør kontrahere på strategisk eller konventionel vis
– eller en kombination heraf. I besvarelsen af dette spørgsmål
anvendes økonomisk teori til at kvalificere den måde, hvorpå
virksomheden skal kontrahere. Faget sætter fokus på
kontraktrelationen på det organisatoriske niveau. Der analyseres
kontraktrelationer med særlig henblik på IT-Kontrakter og
sundhedsvidenskabelige forskningssamarbejder. De forskellige
kontrakttyper inddrages med henblik på at identificere, hvorledes
bl.a. ressourcekomplementaritet og mulighed for
incitamentsforenelighed gennem relationsspecifikke investeringer
kan medvirke til at kvalificere, hvorvidt kontrahenterne skal
anvende teorirammen inden for strategisk kontrahering eller
kontrahere på konventionel vis.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen foregår i form af forelæsninger,
øvelser, vejledning, diskussioner, studenterpræsentationer samt
opgavedrøftelser. |
Feedback i undervisningen |
De studerende får løbende feedback på deres evne
til at reflektere over strategisk kontrahering i undervisningen
samt i forbindelse med vejledningen. Dette sker mundtligt i
undervisningen gennem gruppe- og plenumdiskussioner, cases,
fremlæggelser mv. Hvis de studerende deltager aktivt i
undervisningen får de mest ud af fagets feedback.
|
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
16 timer |
Forberedelse til forelæsninger og vejledning |
140 timer |
Vejledning |
8 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningstidspunkt: Onsdag i uge 36,
37, 38 og 39 kl. 9.50 - 17.00
|
Foreløbig litteratur |
Der udfærdiges et kompendium til
faget
|