Læringsmål |
- demonstrere en grundlæggende indsigt i persondataretten og dens
retskilder, herunder den unionsretlige forankring
- demonstrere forståelse af fagets juridiske problemstillinger i
en teknisk (it-sikkerhed) og forretningsmæssig kontekst
- identificere og forklare persondataretlige og
it-sikkerhedsmæssige begreber i et klart og korrekt sprog
- formulere og diskutere eksempler på persondataretlige
problemstillinger, herunder eventuelle tekniske og
forretningsmæssige implikationer
- analysere og konkludere på konkrete juridiske og
it-sikkerhedsmæssige problemstillinger, herunder ved at foreslå
løsninger af juridisk og/eller teknisk karakter
- reflektere over den samfundsmæssige betydning og begrundelse
for en given retsstilling inden for det persondataretlige
område
|
Prøve/delprøver |
Persondataret
& corporate compliance:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-3 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
ved 2 studerende maks. 5 sider.
Ved 3 studerende maks. 10 sider. |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af og afleveret den skriftlige synopsis til den
ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles
sygeprøven på baggrund af genindlevering af den oprindelige
rapport.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af den
skriftlige synopsis skal den studerende udarbejde en synopsis og
deltage i den efterfølgende mundtlige prøve på basis af denne.
Er den studerende ikke-bestået efter den mundtlige prøve, Skal den
studerende indlevere en ny synopsis og på den baggrund deltage i
den mundtlige omprøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Efter en kort præsentation af synopsis diskuteres denne.
Dialogen kan udvides til at omfatte andre emner inden for
pensum.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Det er nærmest umuligt at drive virksomhed uden at behandle
personoplysninger, som har stor betydning i forbindelse med nye
forretningsmodeller. Med den nye persondataforordning skærpes
behandlingskravene og bødeniveauet, hvilket giver fornyet fokus på
databeskyttelse samt øget behov for viden om reglerne for
håndtering af persondata.
Formålet med dette kursus er at sætte den studerende i stand til
at identificere og håndtere juridiske problemstillinger inden for
persondataretten, herunder gennem corporate compliance. Kurset
indeholder både aspekter af teknisk, forretningsmæssig og
organisatorisk karakter samt diskussioner af grænseflader til andre
juridiske discipliner, herunder fx arbejdsret, markedsføringsret,
sundhedslovgivning og finansiel regulering.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Casebaseret undervisning med fokus på dialog og
diskussion, der tilskynder kritisk tænkning. Målet er at
understøtte forståelse og anvendelse af pensum. De studerende
forbereder i grupper cases, øvelser, domme mv., der fremlægges og
diskuteres i plenum. Forberedelse til og aktiv deltagelse i
undervisning forbedrer læringsresultatet for alle
studerende. |
Feedback i undervisningen |
Feedback mellem studerende og undervisere er en
naturlig og vigtig del af interaktiv undervisning, der har til
formål at tilskynde kritisk tænkning. Øvelser og feedback-spørgsmål
benyttes systematisk i undervisningen til at teste de studerendes
forståelse samt deres evne til at anvende pensum i konkrete
situationer. Svar fra de studerende – såvel som deres spørgsmål,
der rejses i undervisning – bruges af underviserne til at give
kollektiv, mundtlig feedback og vejlede de studerende.
Læringsudbyttet af feedback afhænger af den studerendes
forberedelse til og deltagelse i undervisningen. Studerende kan
også benytte sig af consultation/office hours (gælder kun for faste
undervisere i de perioder, hvor de underviser). |
Studenterarbejdstimer |
Deltagelse i undervisning |
30 timer |
Forberedelse |
90 timer |
Eksamen og forberedelse heraf |
87 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Nis Peter Dall &Jesper Langemark.,
Persondataforordningen (2. udgave, 2018) samt
videnskabelige artikler.
|