Læringsmål |
Målet er, at de studerende efter at have deltaget
i faget "Lederskabet under Forandring og dets Indvirkning på
Organisatorisk Adfærd" kan
- Identificere, analysere og diskutere konkrete problemstillinger
i lederskabet, forandringer og organisatoriske konsekvenser.
- Identificere og kritisk anvende centrale begreber, teorier, og
metoder, der knytter sig til fagets problemstillinger, til at
belyse og diskutere konkrete muligheder og udfordringer i
lederskabet.
- Selvstændigt reflektere over forskellige overordnede
forandringer i samfundet og deres betydning for lederskab og
organisation.
- Udvise bred og kritisk forståelse for og anvendelse af fagets
pensum.
|
Prøve/delprøver |
Lederskabet
under Forandring - dets indvirkning på organisatorisk
adfærd:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
2 uger til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter og Sommer |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
De studerende vælger selv en case på baggrund af hvilken fire
eksamensspørgsmål skal
besvares.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål er at undersøge hvordan lederskabet i dag er under
forandring som følge af interne organisatoriske
omstillingsprocesser og eksterne samfundsudviklinger. Disse
samfundsudviklinger indebærer blandt andet teknologiske
udviklinger, globalisering, et arbejdsmarked der bliver ældre og
ældre, og krav om mere kreativitet, diversitet og bæredygtighed i
virksomheders og andre organisationers daglige ledelse. Disse
samfundsudviklinger er kendetegnet ved en høj grad af kompleksitet,
der sætter en række konkrete udfordringer og problemstillinger som
lederskabet skal adressere og tilpasse sig. Selve lederskabet er
derfor udsat for forandring både i rollens udformning og den måde
hvorpå den udleves og påvirker organisationen gennem ændret
interageren og råderum. Der sættes i faget fokus på hvilke
faktorer, der kræver særlig opmærksomhed når man ikke længere kan
bruge en ‘standardmodel‘ for ledelse. Den metodiske tilgang til
faget er case-baseret. Fagets deltagere vil arbejde med
eksempler på samspillet mellem ledelse og kontekstuelle faktorer,
der har indflydelse på organisatoriske forhold i et
lederskabsperspektiv og kortlægge samt analysere organisatoriske
konsekvenser ved disse. Faget har stor praktisk relevans grundet
anvendelsen af case-baseret læring.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Faget kombinerer forelæsninger og
gæsteforelæsninger med case-baseret gruppearbejde. |
Feedback i undervisningen |
Der er indlagt feedback i undervisningen i
forbindelse med gruppeøvelser (deriblandt en midtvejs-"poster
session"). |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
147 timer |
Undervisning |
33 timer |
Eksamen |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Dachler, H. P. (2010). From Individualism to Post-Heroic
Practices in Organizational Research. In C. Steyaert et al.
(Eds.) Relational Practices, Participative
Organizing (pp. 41-53). Bingley: Emerald Group Publishing
Limited. (13 sider)
- Alvesson, M. (2019). Leadership: Convergence and Divergence in
Leadership Relations. Journal of Management
Inquiry 28 (3): 319–334. (16 sider)
- Uhl-Bien, M. (2006). Relational Leadership Theory: Exploring
the Social Processes of Leadership and Organizing. The
Leadership Quarterly 17 (6): 654–676. (23 sider)
- Mendenhall, M.E., Reiche, B.S., Bird, A., & J.S. Osland.
(2012). Defining the ‘Global’ in Global
Leadership. Journal of World Business 47 (4):
493–503. (11 sider)
- Eagly, A. & J. L. Chin. (2010). Diversity and Leadership in
a Changing World. American Psychologist, 65 (3):
216–224. (8 sider)
- Muhr, S. L. & K. R. Sullivan. (2013). “None So Queer as
Folk”: Gendered Expectations and Transgressive Bodies in
Leadership. Leadership 9 (3): 416–35. (20
sider)
- Ryan, M. K. & S. A. Haslam. (2005). The Glass Cliff:
Evidence that Women are Over-Represented in Precarious Leadership
Positions. British Journal of Management 16 (2):
81-90. (10 sider)
- Ewest, T. (2015). The Relationship Between Transformational
Leadership Practices and Global Social
Responsibility. Journal of Leadership Studies 9
(1): 19-29. (11 sider)
- Strand, R. (2014). Strategic Leadership of Corporate
Sustainability. Journal of Business Ethics 123
(4): 687-706 (20 sider)
|