2021/2022 KAN-CCMVV1903U Strategi og kontrakter
English Title | |
Strategy and Contract Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-02-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Målet med faget er, at den studerende efter
undervisningsforløbet i faget kan
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
At kunne koncipere og forhandle kontrakter og styre samarbejder ved hjælp af kontrakter er en efterspurgt kompetence i erhvervslivet og i det offentlige. Fagets formål er at give den studerende kendskab til den klassiske kontraktteori og til den moderne, der inddrager adfærdsøkonomisk teori. Kurset er praksis nært ved at inddrage teori og moderne praksis vedrørende kontraktstyring af komplekse samarbejder. Formålet er at give den studerende et overblik, der gør det muligt at forhandle og koncipere kontrakter samt i praksis styre et kontraktligt samarbejde på en hensigtsmæssig måde, herunder på en måde der tilgodeser virksomhedens overordnede strategi. Undervisningen skifter mellem teori, eksperimenter og eksempler fra praksis. I en afsluttende case, udarbejdet i samarbejde med Rambøll, skal de studerende angive, hvordan kontrakten bedst konciperes, og efterfølgende styres vha. moderne principper for kontraktstyring (contract management). |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil i vid udstrækning finde sted som forelæsninger men under forelæsningerne vil de studerende ikke sjældent skulle løse opgaver i grupper. E-learning vil indgå i nogen grad, f.eks kahoots. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen inddrager eksempler og cases, der forberedes af de studerende og hvor der dernæst gives umiddelbart feedback i undervisningen. Der indgår særligt en case, hentet fra en virksomheds praksis, hvor de studerende angiver mulige strategier, der dernæst evalueres af virksomheden. En kahoot quiz indgår også til afprøvning af væsentlige pointer i gennemgangen af det teoretiske fundament. . | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Kurset hører først og fremmest ind under emnerne kontrakteori og adfærdsøkonomi. |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Battigalli, P., & Maggi, G. (2002). Rigidity, discretion, and the costs of writing contracts. American Economic Review, 92(4), p. 798 -802. Bretan, H og Lando, H.: The Business Impera- tives of Speed to Contract: Changing the Mindset in Drafting and Negotiating Business-to-Business Contracts. Arbejdspapir. Doz, Y. L. (1987). Technology partnerships between larger and smaller firms: Some critical issues. International Studies of Management & Organization, 17(4), 31–57. Frydlinger, Hart and Vitaset: A new approach to contracts, Harvard Business Review, September/October, 2019. Hendrikse, G. (2003). Economics and management of organizations: co-ordination, motivation and strategy. McGraw-Hill. p. 106-22 samt p. 289-303. IACCM (Tim Cummins): Contract and Commercial Management: Role and Direction, May 2019. Klein, B. (1996). Why hold‐ups occur: the self‐enforcing range of contractual relationships. Economic Inquiry, 34(3), 444–463. Lando, Henrik og Norden, Gunnar: Note om Coase-teoremet. Undervisningsnote. Lando, Henrik: How to allocate risk in a large construction project. Undervisningsnote. p 5-48. Lando, Henrik. Note om Charness-artikel. Under-visningsnote. Murnighan, J. K., Babcock, L., Thompson, L., & Pillutla, M. (1999). The information dilemma in negotiations: Effects of experience, incentives, and integrative potential. International Journal of Conflict Management, 10(4). p. Poppo, L., & Zenger, T. (2002). Do formal contracts and relational governance function as substitutes or complements? Strategic Management Journal, 23(8). p. 707-713. Rabin M. (1993). Incorporating Fairness into Game Theory and Economics, The American Economic Review , Vol . 83 , No . 5 ( Dec ., 1993 ), pp . 1280-1284.
|