2021/2022 KAN-CFIRO1050U Corporate Finance
English Title | |
Corporate Finance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-12-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der stilles i løbet af semesteret 5 online quizzer, der hver består af en række multiple choice spørgsmål. Disse online quizzer udgør tilsammen den obligatoriske aktivitet i faget, der skal godkendes før man kan indskrives til eksamen. Godkendelsen forudsætter, at mindst 75% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. Spørgsmålene besvares individuelt. Såfremt disse quizzer ikke kan godkendes samlet, gives den studerende mulighed for at deltage i en afsluttende multiple choice quiz, der skal godkendes, for at man kan indskrives til eksamen. Godkendelsen forudsætter, at mindst 75% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. Der vil ikke blive givet flere forsøg før den ordinære eksamen til at bestå det påkrævede antal obligatoriske aktiviteter. Hvis den studerende ikke har bestået det påkrævede antal obligatoriske aktiviteter eller har været syg, vil den studerende ikke have mulighed for at gå til den ordinære eksamen. Hvis den studerende forud for re-eksamen stadig mangler godkendelse til det antal obligatoriske aktiviteter og opfylder de betingelser, der er fastsat i studieordningen, er der mulighed for en ekstra opgave. Den ekstra opgave er en 10-siders hjemmeopgave, der dækker det krævede antal obligatoriske aktiviteter. Hvis den er godkendt, vil den studerende kunne deltage i re-eksamen. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget betragtet en række centrale emner indenfor Corporate Finance. Fagets formål er at give den studerende forståelse og kendskab til forskellige modeller og beregningsmetoder som er relevante for en lang række forskellige beslutninger indenfor Corporate Finance i praksis. Der er således stor fokus på diskussion af praktiske eksempler fra danske virksomheder og løsningen af virkelighedsnære cases. Faget bygger i denne forbindelse videre på fagene Regnskabsanalyse, Porteføljeteori og Fixed Income og Derivater. Faget vil blandt andet gennemgå følgende emner:
Excel og praktiske eksempler/cases vil blive brugt igennem hele kurset.
Faget relaterer sig dermed til flere af Nordic 9. Behandlingen af en lang række vigtige emner i relation til virksomheder og de finansielle markeder bidrager til ’You have deep business knowledge placed in a broad context’. Fagets gennemgang af en række forskellige modeller og deres praktiske anvendelse til værdiansættelse af forskning- og udviklingsprojekter, sædvanlige investeringsprojekter og virksomheder bidrager til ’you are analytical with data and curious about ambiguity’. Betydningen af risici og bæredygtighed relaterer sig til ’you recognise humanity’s challenges and have the entrepreneurial knowledge to help resolve them’. Igennem faget diskuteres flere aktuelle udfordringer i forlængelse af ovenstående inklusiv god governance, incitamenter, aktivt ejerskab, kortsigtet versus langsigtet adfærd, asymmetrisk information mv. Alt dette relaterer sig til ’you are competitive in business and compassionate in society’ og ’you understand ethical dilemmas and have the leadership values to overcome them’. Helt overordnet bidrager faget dermed også til ’you produce prosperity and protect the prosperity of next generations’.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen gennemføres som en blanding af forelæsninger og øvelser. Der vil i høj grad blive lagt vægt på løsning og diskussion af virkelighedsnære cases. Blended Learning vil blive brugt for at optimere diskussion og læring i forbindelse med forelæsninger. Mere præcist vil der blandt andet være en række korte videoer, der gennemgår centrale emner. Undervisningen vil tage udgangspunkt i, at disse videoer er set inden forelæsningerne. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende modtager individuel feedback gennem
de stillede quizzer.
|
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Corporate Finance By: Johathan Berk and Peter DeMarzo Pearson Seneste udgave |