2021/2022 KAN-CJURV1044U Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot
English Title | |
Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Tre quarters |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 6 |
Max. antal deltagere | 8 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-03-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Deltagelse i kurset International commercial law
på HA(jur.) eller et tilsvarende kursus er en fordel, men ingen
betingelse.
Deltagelse kræver individuel særlig ansøgning fra den studerende på maks. en side. Opslag herom sendes ud medio marts. Udvælgelsen sker ud fra en samlet vurdering af den studerendes kompetencer, herunder engelskkundskaber og karakterniveau. Ansøgningen skal vedlægges karakterudskrift og andet materiale den studerende måtte finde relevant, herunder evt. dokumentation for engelskkundskaber. Der vil blive afholdt interviews med kvalificerede ansøgere. Holdet vil bestå af 6-8 studerende. |
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Udarbejdelse af processkrifter til brug for moots og eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget giver de studerende en enestående mulighed for at deltage i den internationalt anerkendte procedureøvelse Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot, der er verdens største procedureøvelse med ca. 300 deltagende universiteter fra hele verden. De studerende skal i forbindelse med den årlige konkurrence udarbejde processkrifter med udgangspunkt i fiktivt sagsmateriale. Finalen afholdes i Wien i ugen op til Påsken, hvor de studerende skal procedere mod andre universitetshold om at komme i finalen foran et internationalt dommerpanel.
Forløbet er unikt ved at de studerende indgår i et længerevarende og individuelt tilrettelagt læringsforløb, hvor der opnås betydelig faglig indsigt i international voldgift og køberet samt proceduremæssige færdigheder. Deltagerne får desuden lejlighed til at øve procedurefærdigheder under øvelsesrunder i udlandet (pre moots). Ved finalen i Wien har de studerende mulighed for at opnå personlig udmærkelse.
Undervisningen er i henhold til studieordningen placeret på uddannelsens 9. semester, men undervisningen strækker sig ind i 10. semester. Som et led i undervisningen skal den studerende søge fondsmidler, udarbejde to processkrifter på engelsk samt forberede og afholde mundtlig procedure.
Der kræves en betydelig arbejdsindsats af deltagerne bl.a. i form af egen forberedelsestid og deltagelse i procedure, herunder rejseaktivitet.
Fagets centrale emner er international voldgift og international køberet, dvs. de regler, der gælder for internationale voldgiftssager, hvor parternes kontrakt er underlagt FNs konvention om internationale køb. Der fokuseres ligeligt på voldgiftsretten og den internationale køberet. Følgende emner behandles:
International voldgift - Sagsbehandling
International køberet - Sagsbehandling
Undervisningens mål er at sætte deltagerne i stand til at analysere og løse de retlige spørgsmål, der opstår i forbindelse med løsning af internationale køberetlige tvister, der behandles ved voldgift og udarbejde processkrifter og deltage i moots. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
1) Forelæsninger, præsentationer og rollespil.
2) Gruppearbejde og øvelser. 3) Udarbejdelse af processkrifter. 4) Deltagelse i internationale moots. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Individuel feedback på processkrifter og procedure. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
1) Redfern og Hunter, International Arbitration, paperback, 6th
ed 2015.
3) Materiale fra Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot. 4) Materiale på Learn. |