2021/2022 KAN-CJURV2105U Compliance
English Title | |
Compliance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 06-01-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Dette fag er et integreret fag mellem Jura og
Økonomi, hvorfor læringsmålene er opsat herefter.
Integreret: Den studerende skal kunne: - Håndtere konkrete problemstillinger indenfor compliance, hvor reguleringen sætter rammebetingelserne for en effektiv ressourceallokering og myndigheder samt virksomheder skal agere herefter for at opnå compliance. - Kombinere forskellige faglige indfaldsvinkler i forbindelse med analysen og foretage fagligt begrundede valg for løsningen. - Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger. Juridisk: Fagets mål er, at den studerende skal: - Kunne redegøre for og identificere relevante retlige problemstillinger inden for den finansielle regulering ud fra fagets pensum. - Placere konkrete problemstillinger i en compliance sammenhæng på en sådan måde, at der vises et overblik, indsigt samt forståelse for reguleringens formål. - Analysere retlige problemstillinger og argumentere for forskellige løsninger ud fra en kritisk afvejning af de retlige argumenter. - Demonstrere evne til at analysere diverse lovgivningsværktøjer og sætte deres betydning ind i en samfundsmæssig kontekst. Økonomisk: Fagets mål er, at den studerende skal: - Kunne redegøre for og identificere relevante økonomiske problemstillinger inden for den finansielle regulering ud frafagets pensum. - Placere konkrete problemstillinger i en compliance sammenhæng på en sådan måde, at der vises et overblik, indsigt samt forståelse for efficient ressourceallokering - Analysere retlige problemstillinger of argumentere for forskellige løsninger ud fra en kritisk afvejning af de økonomiske argumenter. - Demonstrere evne til at analysere diverse økonomiske ressourceallokeringsværktøjer og risikobetragtninger og sætte deres betydning ind i en samfundsmæssig kontekst. |
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Som led i undervisningen vil forekomme engelske tekster af både økonomisk og juridisk karakter, hvorfor kendskab til engelsk vil være en nødvendig forudsætning for at deltage på faget. Det vil være en fordel at have taget HA(jur.)-uddannelsen. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget behandler compliance i et regulerings- samt virksomhedsperspektiv med udgangspunkt i den finansielle sektor i EU. Den finansielle sektor oplever stigende reguleringskrav. Dette sætter nye krav til indsigten i, hvad det vil sige at være compliant. Faget fokuserer på visse centrale og relevante elementer af den finansielle regulering såsom hvidvask, ledelse og ressourceallokering.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil være blended-learning og bestå
af case diskussioner on campus. Forelæsninger kan foregå både
online og on campus. Cases vil bestå af hjemmearbejde samt on
campus diskussioner.
Det forventes at de studerende er forberedt både i forhold til pensum samt online aktiviteter til alle forelæsninger og deltager aktivt både i undervisningen og i online aktiviteter. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende vil løbende få feedback for deres
evne til at reflektere over compliance i undervisningen og i
forhold til de konkrete cases. Feedback vil foregå mundtligt til
on-campus sessioner og i video format ved skriftlige cases og
online læring. Hvis de studerende deltager aktivt i undervisningen
både online og on campus får de mest ud af fagets feedback.
Halvvejs i undervisningen vil der være en Mid-Term evaluation, hvor de studerende kan give input til underviserne og underviserne giver feedback til de studerende om deres indsats, forståelse for pensum, aktivitetsniveau mv. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den
06-01-2022