2021/2022 KAN-CJURV7058U Videregående markedsret
English Title | |
Advanced Market Law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-02-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Det er fagets mål, at den studerende kan
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Bestået HA(jur.) eller lignende, som giver et grundlæggende kendskab til markedsføringsretten | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Markedsretten spiller en central rolle i at sikre en velfungerende markedsøkonomi. Kurset giver en solid forståelse af dansk og unionsretlig markedsføringsret og immaterialret med inddragelse af den nyeste forskning og med fokus på konkrete problemstillinger, herunder fx:
- Markedsføringsret og adfærdsforskning - Produktspecifik regulering, herunder fødevarer og tobak - Mediespecifik regulering, herunder tv-reklamer og sociale medier - Persondataretlige grænseflader - Produktefterligninger og konceptbeskyttelse - Domænenavne og brug af forretningskendetegn på internettet - Forretningskendetegn på Internettet, herunder domænenavne - Ophavsretten i den digitale verden (online krænkelser, block chains mv.) - Patentering af software (C-428/08, C-34/10) - Parallelimport og kopiprodukter (Operation Singapore Case) - Immaterialeretlige kontraktsforhold
Kurset sigter mod at tilvejebringe en nærmere indsigt i de forskelligartede juridiske risici og muliggøre saglige overvejelser over, hvorledes virksomheden kan minimere disse risici.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Casebaseret undervisning med fokus på dialog og diskussion, der tilskynder kritisk tænkning. Målet er at understøtte forståelse og anvendelse af pensum. De studerende forbereder i grupper cases, øvelser, domme mv., der fremlægges og diskuteres i plenum. Forberedelse til og aktiv deltagelse i undervisning forbedrer læringsresultatet for alle studerende. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback mellem studerende og undervisere er en naturlig og vigtig del af interaktiv undervisning, der har til formål at tilskynde kritisk tænkning. Øvelser og feedback-spørgsmål benyttes systematisk i undervisningen til at teste de studerendes forståelse samt deres evne til at anvende pensum i konkrete situationer. Svar fra de studerende – såvel som deres spørgsmål, der rejses i undervisning – bruges af underviserne til at give kollektiv, mundtlig feedback og vejlede de studerende. Læringsudbyttet af feedback afhænger af den studerendes forberedelse til og deltagelse i undervisningen. Studerende kan også benytte sig af consultation/office hours (gælder kun for faste undervisere i de perioder, hvor de underviser). | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Peter Møgelvang-Hansen mfl., Markedsføringsretten (3.
udg. 2017).
|