2021/2022 KAN-CKOMV1035U Verdensmålskommunikation: Forandringsledelse, forandringskommunikation og verdensmålene (SDG'er)
English Title | |
SDG Communication: Change management, change communication, and the Sustainable Development Goals |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 20 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-02-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal demonstrere at han/hun:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Grundlæggende forståelse af organisation, ledelse og kommunikation | ||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Skriftlig projektskitse inkl. problemformulering for gruppe-eksamensprojektet inden for intern eller ekstern verdensmålskommunikation og -ledelse af en selvvalgt organisation (maks. 5 sider): Hvad skal der undersøges, hvorfor og hvordan?
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Mundtlig gruppepræsentation af et teoretisk perspektiv eller af en case-analyse. OBS: Begge obligatoriske aktiviteter skal godkendes, for at den studerende kan blive indstillet til eksamen. Der stilles en ny obligatorisk godkendelsesopgave før den ordinære eksamen til de studerende, der har været syge eller har gjort forsøg til samtlige obligatoriske aktiviteter. Studerende der ikke har gjort forsøg, og som ikke kan dokumentere sygdom el.lign., kan ikke få stillet yderligere godkendelsesaktiviteter og kan ikke deltage i den ordinære eksamen eller reeksamen men trækkes for eksamensforsøg. Læs mere om obligatoriske aktiviteter på my.cbs.dk. |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Verdensmålene (Sustainable Developmental Goals:
"Transforming our World: The 2020 Agenda for Sustainable
Development") er ankommet i erhverslivet, den offentlige
sektor og NGO'er. For første gang sætter FN med SDG -agendaer
mål for den globale udvikling for forskellige interessenter i
alle lande, uanset om der er tale om industrinationer eller
ulande. Målene sætter ikke kun nye rammer for rapportering af
organisationers ageren, men også for organisationernes
kommunikation, strategi, udvikling og ledelse. SDG'erne er en
global forandringsagenda, som kan bruges af organisationer som
løftestang for bæredygtig og social (samfunds)ansvarlig
organisationsudvikling og forandring og til at støtte
organisationens legitimitet. Mange organisationer - private og
offentlige - er begyndt med at integrere verdensmålene i
forretningen, dvs. i strategi, produkter, services, investeringer
og innovationer, men er ikke helt klar over, hvordan de skal / kan
tage dem ind i deres interne og eksterne kommunikation. De er med
andre ord meget mere end en klimadagsorden.
Valgfaget undersøger derfor med udgangspunkt i teorier om
forandringsledelse og - kommunikation, hvordan forskellige
organisationer (fx SMV'er), rådgivere, kommuner,
uddannelsesinstitutioner) kan bruge verdensmålene, som prøver at
bidrage til svarene på de store udfordringer proaktivt som del af
en ansvarlig og vedvarende strategi, ledelse og kommunikation til
at udvide både deres strategiske og deres kommunikative råderum.
Hvordan kan organisationerne på samme tid bidrage til
opfyldelsen af de globale mål på det lokale plan og til en
troværdig CSR-kommunikation uden at ende i "SDG washing
"(greenwashing, purplewashing, pinkwashing) men opbygge tillid
og troværdighed i handling og tale.
Derfor står følgende emner i fokus af de forskellige undervisningsaktiviteter:
Forelæsninger, oplæg, diskussion:
Emner for workshops (real life / real time cases):
Der afholdes derudover en metode-workshop om casestudie som forskningsmetode og kvalitative analysemetoder.
Som forberedelse af eksamensrapporten afsluttes valgfaget med cluster- og gruppevejledning med fokus på problemorienteret projektarbejde: bl.a. om problemorienterede casestudier / rapporter som genre og om analyseprocessen: problemformulering, metode, arbejdsproces, undersøgelsesdesign.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
NB: Det er den konkrete Corona-situation og
CBS' beslutninger om restriktioner, som bestemmer, hvilke dele
af undervisningen kan gennemføres f2f og hvilke der skal afvikles
online live eller evt. webinar.
Forelæsninger, studenteroplæg og diskussioner bruges til at etablere baggrundsviden og teoretisk ramme til at undersøge forandringsledelse og -kommunikation ifm. verdensmålene. De bruges også til analysere (real life) cases fra workshops. Der afholdes 3 workshops, hvor gæster fra erhvervslivet, konsulentbranchen og den offentlige sektor deler deres erfaringer og ledelsesmæssige, strategiske og kommunikative udfordringer ifm. verdensmålene (real life cases). En workshop handler derudover om casestudie som forskningsmetode og om kvalitative analysemetoder (teori, praksis og refleksion, muligheden for generalisering). Valgfaget afsluttes med cluster- og gruppevejledning med fokus på problemorienteret projektarbejde (bl.a. om projektskitse (proposal) og om problemorienterede projektrapporter som genre og proces: problemformulering, metode, arbejdsproces, undersøgelsesdesign). NB: Valgfaget gennemføres i samarbejde med kommunikationsforeningen K1 og bygger på konkrete udfordringer, som repræsentanter for virksomheder - især for startups og SMV'er - kommuner, skoler og konsulentbureauer præsenterer i workshops. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback (undervisere og medstuderende)
på mundtligt studenteroplæg, mundtlig feedback på projektskitse
(proposal) og problemformulering,
mundtlig feedback på eksamensrapport. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Lewis, Laurie K. (2) 2019): Organizational Change: Creating change through strategic communication.Oxford: Wiley-Blackwell.
Yin, Robert K. (4) 2009): Case study research: Design and methods. London: Sage.
Kompendium med tekster om SDG'er, forandringsledelse og forandringskommunikation.
|