2021/2022 KAN-CKOMV1702U Mundtlig retorik og overbevisende præsentationer
English Title | |
Oral presentation skills |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-07-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Kursets litteratur gennemgås, bearbejdes og
diskuteres på fællesforelæsninger. Forelæsningerne fokuserer på
pensum, men vil også inddrage de studerende i forhold til at
vurdere konkrete eksempler på overbevisende og knap så vellykket
mundtlig formidling.
Forelæsninger og øvelsestimer fokuserer hver uge på et særligt tema inden for mundtlig retorik og kommunikation: Introduktion og forarbejdningsfaser, den retoriske situation, topik og vinkling, troværdighed og ledelse, struktur, feedback, brug af eksempler, sproglig udformning, memoria og actio, revision. Med perspektiveringer til ligheder og forskelle mellem mundtlig og skriftlig formidling, og hvordan man også kan anvende virkemidlerne til at skrive overbevisende. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
På holdundervisningen arbejdes der også med pensum, både på et teoretisk niveau, men også ved hjælp af større og mindre øvelser. Derudover arbejder hver enkelt studerende med en selvvalgt præsentation, som udvikles og forbedres i løbet af kurset. Alle overvejelser og virkemidler afgøres, indøves og afprøves ved hjælp af teoretiske begreber, øvelser, feedback og revision. Feedback er en vigtig del af kurset. Der vil både blive givet feedback fra underviseren, men de studerende trænes også i at give og modtage feedback. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
(alle tekster ud over de to grundbøger uploades på Canvas):
Aristoteles [384 f.v.t - 322 f.v.t.]. Extracts from On Rhetoric by Aristotle Translated by W. Rhys Roberts, compiled by Lee Honeycutt (2010). Book 1, chapter 2-3; book 2, chapter 1; book 3, chapter 1, 13, 17. Atkinson M. (1984). Our Masters’ Voices. The language and body language of politics. Routledge (side 47-85). Bitzer L.F. (1997). Klassikeren - Den retoriske situation. In: Rhetorica Scandinavica, nr. 3/1997. Bülow U (2014): Ud med autoriteten – ind med retorikken. In: Gabrielsen J og Møller M: Ledere, der taler – taler, der leder. Frydenlund Academic (side 18-32). Ekman P. & Friesen W. V. (1969). Repertoire of Nonverbal Behavior: Categories, Origins, Usage, and Coding. Semiotica no. 1. Gabrielsen, J. (2004). Eksempler, der fører og forfører. Retorikmagasinet nr. 54, dec. 2004. Gabrielsen J. (2006). Topisk kritik. In: Klujeff M L & Roer H (red): Retorikkens aktualitet. Grundbog i retorisk analyse. Hans Reitzels Forlag (side 197-221) Gabrielsen J. og Christiansen T. (2010): Talens Magt. Indføring i mundtlig retorik. Hans Reitzels Forlag. Gabrielsen J og Mouton N: Kan man tale sig til en ny organisationskultur? In: Gabrielsen J og Møller M: Ledere, der taler – taler, der leder. Frydenlund Academic (side 128-151). Greve, L (2016). Den gode præsentation. Fem skridt til metodisk forberedelse og større gennemslagskraft. Samfundslitteratur. Jaisinski, J. (2001). Sourcebook on rhetoric: Key concepts in contemporary rhetorical studies. Sage Publications (side 303-305). Just S. (2019). ‘In your face’-retorik. Den nye polemiske stil. Kommunikationsforum 18-11-2019. Jørgensen C., Kock C. og Rørbech L. (2014). Rhetoric that shifts votes. An exploratory study of persuasion in issue-oriented public debates. In: Political Communication, 15:3 (s. 283-299) Jørgensen, C. & Villadsen, L. (2009). Kommunikationssituationen. In: Jørgensen C & Villadsen L: Retorik – teori og praksis. Samfundslitteratur (side 85-97). Kernbach S., Eppler M. J. og Bresciani S. (2015). The use of visualization in the communication of business strategies – an experimental evaluation. In: International Journal of Business Communication 2015, vol. 52(2). Kihlström, E. (2007). Karismakoden – udstråling kan læres. Retorikförlaget 2007 (s. 49-63 + 64-77 + 113-121). Kjeldsen, J.E. (2013). Virtues of visual argumentation: How pictures make the importance and strength of an argument salient. University of Bergen. Kock C. (2009). Retorikken i nyere tid. In: Jørgensen C & Villadsen L: Retorik – teori og praksis. Samfundslitteratur (side 63-83). Markel M. (2009): Exploiting verbal-visual synergy in presentation slides. In: Technical Communication, vol. 56, nr. 2, May 2009. McCroskey J. C. (1968). An Introduction to Rhetorical Communication. Prentice Hall (side 67-85). Onsberg M. (2009): Fremførelse. In: Jørgensen C & Villadsen L: Retorik – teori og praksis. Samfundslitteratur (side 219-236). Sommers, N. (1980). Revision strategies of student writers and experienced adult writers. I: College Composition and Communication, Vol. 31, No. 4, Dec 1980 (side 378-388). Skole L (2014): Talen er lakmusprøven for dine ledelsesbeslutninger. In: Gabrielsen J og Møller M: Ledere, der taler – taler, der leder. Frydenlund Academic (side 34-48). |