2021/2022 KAN-CKOMV1708U Reklame og branding gennem tegn, sansning og medier
English Title | |
Advertising and Branding through Signs, Senses and Media |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 20 |
Max. antal deltagere | 45 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Viktor Smith | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 22-04-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Efter gennemført kursus skal deltagerne kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Eksamen på bachelorniveau fra CBS eller relevant
eksamen på samme niveau fra anden institution, hvori et
kommunikationselement og/eller marketing indgår.
God beherskelse af både dansk og engelsk. |
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Eksamensforberedende skriftlig gruppeopgave (2-5 studerende) på 5 sider.
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Aktiv deltagelse i et gruppeoplæg. OBS: Begge obligatoriske aktiviteter skal godkendes, for at den studerende kan blive indstillet til eksamen. Der stilles en ny obligatorisk godkendelsesopgave (individuel skriftlig opgave på 5 sider) før den ordinære eksamen til de studerende, der har været syge og/eller har gjort forsøg i samtlige aktiviteter med ikke har fået godkendt aktiviteten. Studerende, der ikke har gjort forsøg i alle aktiviteter, kan ikke få stillet yderligere godkendelsesaktiviteter og kan ikke deltage i ordinær eksamen eller reeksamen men trækkes for et eksamensforsøg. |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Sloganet ”God jagt – ram rigtigt med en iskold Jägermeister" stammer fra et reklamespot fra Jägermester fra 1993. Det slår tonen an for dette kursus på mindst to måder. For det første: Der er ting, som man kunne komme afsted med at sige i en markting-kampagne for 27 siden, som næppe ville have deres gang på jorden i dag. (Her drejer det sig om mænd, der scorer kvinder i byen gennem målrettet brug af alkohol.) Men samtidig er andre budskaber i dagens medielandskab langt mere grænseoverskridende. For det andet: Selve ordlyden giver ikke ret meget mening, hvis man ikke har set filmen, hørt musikken og lydeffekterne, opfanget personernes mimik og ikke mindst smagt og mærket virkningen af en iskold Jägermeister.
Se filmen her (log først ind som CBS):
Som næsten al anden kommunikation i det offentlige rum bygger dagens markedskommunikation på stadig mere raffinerede ”cocktails” af ord, tekst, typografi, tal, symboler, farver, former, film, smags-, duft- og føleindtryk osv., der serveres for målgruppen, men også kan tilgås af andre, på et stadig voksende udvalg af medieplatforme (fra annoncer og reklamefilm til spil, events og apps), hvor de bringes i samspil med hinanden.
Dét at trække på forskellige udtryksmidler og -kanaler er ikke nyt som sådan, men med den digitale revolution er mulighederne for at mixe og servere disse ”cocktails” på mangfoldige måder blevet stadig flere og mere varierede – og samtidig mere tilgængelige for både små og store aktører, fra mikro-influencere til Apple Inc. At kunne overskue og manøvrere i dette landskab frem for (kun) at se på elementerne enkeltvis er derfor blevet en central kompetence for nutidens professionelle kommunikatører. Det har praktikere vidst længe, men inden for uddannelse og forskning er multimodal og tværmedial kommunikation faktisk stadig forholdsvis nye begreber og i hastig udvikling.
Kurset giver deltagerne en integreret forståelse af hele den palet af kommunikative virkemidler (semiotiske modaliteter) og -kanaler, som disse kan præsenteres igennem, som markedskommunikatøren har til rådighed i sin manøvrering i disse processer. Teori med praksis kombineres i konkret case-arbejde, med fokus på at forstå de forskellige udtryksformer muligheder og begrænsninger i integreret markedskommunikation. Ud over at se på de enkelte virkemidlers isolerede potentiale sættes der også fokus på, hvordan den samlede ”cocktail” indtages af den enklete forbruger i de sammenhænge, hvor han/hun møder den. Engang kunne man kun gisne om forløbet af disse processer, mens de i dag kan observeres og registreres i real-time gennem bl.a. computer-simulering og brug af eyetracking-teknologi. Som led i kurset vil de studerende selv gennemføre empiriske undersøgelser og analyser af konkrete kampagner og kommunikationsprodukter, og også få lejlighed til at producere eget indhold. Dette arbejde danner basis for den endelige eksamensopgave, som udarbejdes i grupper med udgangspunkt i en selvvalgt case.
Følgende emner berøres i kurset:
Teori/metode:
Praksis:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset består af en kombination af lærestyret gennemgang, interaktiv holdundervisning og gruppearbejde. Holdundervisningen forudsætter de studerendes aktive deltagelse og har fokus på diskussioner i klassen, baseret på oplæg fra studerende, samt opgavegennemgang. For at sætte kurset ind i en realistisk og praktisk sammenhæng vil en del af holdopgaverne være bygget op om øvelser, som relaterer sig til den senere udformning af eksamenscase. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der gives løbende feedback på de studerendes arbejde både i forbindelse med opgavegennemgang og de enkelte gruppers arbejde med selvvalgt case som led i diskussioner i klassen. Hertil kommer en diagnostisk multiple-choice-test i det samlede teoretiske stof op til eksamen. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Vejledende litteraturoversigt:
|