2021/2022 KAN-CSOCV1003U Forhandling og konflikthåndtering
English Title | |
Negotiation and conflict management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 100 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 07-12-2021 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Grundlæggende kendskab til organisationskommunikation og organisationsteori. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Kurset i forhandling og konfliktløsning er tilrettelagt, så det skærper bevidsthed om modtagers interesser og afsenders muligheder i forhold til at forstå, møde, løse og forebygge potentielle konfliktsituationer i forbindelse med forhandlinger internt i organisationer. Der lægges vægt på at kombinere fagspecifik teori med afprøvning af kompetencer i praksis. Sidstnævnte søges blandt andet nået gennem oplæg fra eksterne, diskussioner med disse og 5-6 øvelser, hvor både forhandlings- og konflikthåndterings metodikker afprøves i praksis.
Der fokuseres på forhandlings- og konflikttyper med højt interpersonelt indhold, fx forhandlinger i forbindelse med omstrukturering og organisationstilpasning, aftaleforhandlinger, mediering og kollektive aftaler. Desuden arbejdes der med organisatoriske relationer, hvor kulturel forståelse og indføling (fx internationale forhandlinger) eller adskillelse mellem aktørerne i rum eller evt. tid (fx forhandlinger via video- eller telekonferencer, e-mails m.v.) er væsentlige elementer.
Udgangspunktet er de forhandlings- og konfliktsituationer, der
opstår i en større internationalt orienteret organisation, og
dermed i mindre grad forhandlinger med eksterne interessenter eller
samarbejdspartnere. Faget skal således sætte den studerende i stand
til at begå sig organisatorisk i en kompleks organisation – både i
den private og offentlige sektor - og også de situationer, hvor
forhandlingen indgår i mere politiske og magtorienterede spil
internt i organisationen.
Grundlaget er:
|
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger, gruppearbejder,
forhandlingsøvelser, øvelser i konflikthåndtering og -mægling samt
beslutningssimulationer.
Der gennemføres to fællesforelæsninger med eksterne oplægsholdere, hvor der fokuseres på at diskutere mulighedsrummet for forhandlingsinitiativer med den pågældende oplægsholdere for på denne måde at illustrere brugen af teori i en konkret og praksisnær kontekst. De eksterne oplæg vil falde indenfor international forhandling og mediation hhv. konfliktmægling. For de konkrete øvelser i forhandling, mægling og konflikthåndtering samt krisehåndteringsspil er formålet er ikke nødvendigvis at alle bliver aktiv part i konkrete situationer, men at der etableres en fælles referenceramme for en forståelse af situationernes kompleksitet og løsningsmuligheder. I forbindelse med øvelserne vil der - så vidt holdets størrelse tillader det - blive givet en struktureret debat, og de praktiske erfaringer med øvelserne vil blive holdt op mod fagets teoretiske afsæt. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Der bliver givet struktureret feedback i forbindelse med de gruppeøvelser, forhandlings- og beslutningsspil, som er en integreret del af forløbet. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Thompson, Leigh L.,The Mind and Heart of the
Negotiator, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice
Hall, 2014 eller senere.
Der vil blive suppleret med relevante faglige artikler og uddrag af større monografier, herunder bl.a.:
|