Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Redegøre for og diskutere den personlige læring og
kompetencetilvækst set i forhold til ”Den personlige
udviklingsambition – kompetencer og pejlemærker”.
- Argumentere for centrale selvvalgte teorier og litteratur med
udgangspunkt i semesterets temaer og deres gyldighedsområde og
konkrete anvendelse i den aktuelle virksomhedspraksis.
- Anvende empiri ved at have en eksplicit empirisk
forankring.
- Diskutere betydningen af forskellige teorier om digitalisering,
organisation og samfund, mikrosociale processer samt betydningen af
kontekst (Swop-job og change management øvelsen) for udøvelse af
ledelse i egen praksis og implikationerne af dette.
- Relatere implikationerne af egen læring og generalisering af
egne erfaringer til andre situationer og
kontekster.
|
Forudsætninger for indstilling til prøven
(aktiviteter i undervisningsperioden) |
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 3
Obligatoriske
hjemmeopgaver
1. Swop-job forløb
2. Hvert swop-job par afleverer en rapport med tværgående
analytiske refleksioner og læringspointer set i forhold til målet
med swop-job øvelsen.
3. Litteraturliste med minimum 500 sider relevante referencer i
forhold til semesteret og de udvalgte temaer, hvoraf
hovedbestanddelen er på højeste internationale videnskabelige
niveau.
|
Prøve/delprøver |
Mikroledelsesteknologier, kontekst og
forandringsledelse:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
4-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der afholdes ordinær prøve i juni og
syge-/omprøve i august. Syge-/omprøve afholdes som en mundtlig
individuel prøve i den samme synopsis med forbedringer eller tillæg
til den synopsis, der er bedømt ved den ordinære prøve. Sidste
frist for retti¬dig til¬melding til prøven fastsættes i
studievejledningen.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Semesterudprøvningen fokuserer på den enkelte deltagers
personlige kompetencetilvækst i semesteret på baggrund af den
vifte af studierelaterede aktiviteter og projekter som vedkommende
har været involveret i. Det er udpegningen af læringspointer i den
reflekterede og dokumenterede praksis, der vurderes ved prøven, og
ikke den enkeltes kapacitet til at reproducere faglighed eller
fæstne faglige etiketter på̊ forhold i praksis.
Semestergrupperne skal i Change Management rapporten reflektere
over afhængigheder, rammer og relationer og udvikle forslag til
mulige aktiviteter/processer, hvorved virksomheden kan blive
klogere på en konkret ledelsesudfordring i virksomheden. Det
reflekterede og argumenterede løsningsforslag skal diskutere mulige
udviklingstiltag, som kan forbedre virksomhedens evne til at
håndtere sine udfordringer. Opgaven er stillet af virksomheden i
samarbejde med studieledelsen. På baggrund af rapporten skal de
studerende udforme et antal spørgsmål som rapporten giver anledning
til, svarende til det antal studerende der er i gruppen.
Spørgsmålene danner udgangspunkt for den efterfølgende mundtlige
eksamination.
Rapportens litteraturliste relaterer sig til case opgaven og er
ikke nødvendigvis overlappende eller identisk med de individuelle
pensumlister, jf. nedenfor.
Hver studerende afleverer forud for semesterprøven en individuel
litteraturliste, som skal godkendes i forbindelse med prøven. Den
personlige litteraturliste vil være et udgangspunkt ved eksamen
sammen med opgaven, og listen afspejler det, som er relevant for
den enkeltes personlige læring ifm. tredje semester.
Litteraturlisten skal omfatte tekster svarende til minimum 500
normalsider. Der må ikke indgå hele bøger i litteraturlisten. I
bedømmelsesgrundlaget indgår både rapport og den mundtlige
eksamination.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
3. semester: Mikroledelsesteknologier, kontekst og
forandringsledelse
-
Digitalisering, organisation og samfund
-
Mikrosociale processer og narrativ ledelse
-
Swop-job forløb og afrapportering
-
Change Management forløb og afrapportering
- Semestereksamen med gruppebaseret rapport, litteraturliste og
personlig udviklingsambition
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Se studieordning §8 stk. 1, 2 og 3 |
Feedback i undervisningen |
Mundtlig dialog og flervejs
kommunikation |
Studenterarbejdstimer |
Swop-job forløb |
40 timer |
Undervisning |
80 timer |
24 timers case |
24 timer |
Eksamen |
0,5 timer |
Forberedelse |
267,5 timer |
|