2021/2022
MA-MMPGV1061U Ledelse af reform og forandring
English Title |
Leadership of reform and
innovation |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig |
- Carsten Greve - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Innovation/Innovation
- Ledelse/Management
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
28-06-2021
|
Læringsmål |
- Viden om og forståelse af centrale begreber og temaer indenfor
reform- og forandringsteori i en offentlig og politisk
kontekst.
- Færdigheder i at anvende faglig og teoretisk viden i analyser
af aktuelle reform- og forandringsstrategier, herunder
organisationsforandringer, samt evne til at reflektere over egen
forandringsledelsespraksis.
- Kompetencer i at designe og gennemføre konkrete
forandringsprocesser i en offentlig og politisk
kontekst.
|
Prøve/delprøver |
Ledelse af
reform og forandring:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Udprøvningen er mundtlig med afsæt i en skriftlig projektrapport
på 10-15 sider.
Rapporten skal tage udgangspunkt i fagets begreber og kan være
case-baseret.
Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den mundtlige og
skriftlige præstation.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med faget er at give et forskningsbaseret indblik
i forandring og reform som vilkår for offentlig ledelse.
Faget vil se på forandring og reform på forskellige niveauer og
på relationen og dynamikken mellem niveauerne. Samtidig vil
faget give en historiskfunderet forståelse af forandring i
tråd med den seneste samfundsvidenskabelige forskning. Der er først
fokus på forandringsforståelse, dvs. modeller og teorier om
forandring. Herefter følger bl.a. temaer om mega-trends i
omgivelserne, reformer i den offentli-ge sektor, offentlig
innovation, resultatbaseret ledelse (performance-based management)
samt organisationsudvikling og organisationsforandring.
Til hver del af faget knytter der sig en række forskellige
ledelsesudfordringer.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen kommer til at foregå som en
vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og inviterede gæster og
sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller egne
cases. |
Feedback i undervisningen |
TBA |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
117 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
1 timer |
|
Sidst opdateret den
28-06-2021