Læringsmål |
- Viden om hvordan digitalisering påvirker organisationer,
arbejdet og ledelsesopgaverne i den offentlige sektor
- Evne til at analysere vilkårene for og konsekvenserne af
digitalisering i organisationer
- Evne til at identificere og kritisk reflektere over de
ledelsesopgaver og -dilemmaer, der følger af digitaliseringen
- Evne til at bruge viden, analyser og refleksioner strategisk og
handlingsorienteret
|
Prøve/delprøver |
Digitalisering, organisering og ledelse:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
|
Faget er opbygget som et blended learning forløb,
hvor aktiv deltagelse i de understøttende online aktiviteter
(analyser, diskussioner, formidlende produkter) gør det ud for
fagets eksamen. Faget er således anderledes i sin struktur end de
fleste andre MPG-fag, og den studerende må påregne en væsentlig
arbejdsindsats mellem hver undervisningsgang, hvor der blandt andet
skal udarbejdes skriftlige opgaver, arbejdes i grupper og bruges
tid på feedback til medstuderende. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
Bestået/ikke bestået |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt |
|
Det er en forudsætning for at deltage i
den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden
afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på
baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den
individuelle mundtlige præstation. |
|
Omfang af skriftligt produkt: Max. 15
sider |
|
Opgavetype: Projektrapport |
|
Varighed: 30 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Faget er opbygget som et blended learning forløb, hvor aktiv
deltagelse i de understøttende online aktiviteter (analyser,
diskussioner, formidlende produkter) gør det ud for fagets eksamen.
Faget er således anderledes i sin struktur end de fleste
andre MPG-fag, og den studerende må påregne en væsentlig
arbejdsindsats mellem hver undervisningsgang, hvor der
blandt andet skal udarbejdes skriftlige opgaver, arbejdes i grupper
og bruges tid på feedback til
medstuderende.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Dette fag er skabt for at gøre offentlige ledere bedre i
stand at navigere i konteksten af en offentlig sektor præget af
ambitiøse digitaliseringsstrategier og mangeartede
digitaliseringsprojekter.
Vi tematiserer digitalisering som politisk reformprogram, som
effektiviseringsværktøj samt som konkrete organisatoriske
forandringsprojekter.
|
Faget giver indblik både i måder, hvorpå det er lykkedes for
offentlige organisationer at skabe værdi ved at øge kvalitet og
effektivitet i opgaveløsningen og i ledelsesudfordringer, der
knytter sig til digitalisering, fx når nye opgaver skal defineres
og nye professionelle relationer, strukturer og rutiner skal
etableres. Vi belyser også ledelsesmæssige dilemmaer, der opstår
med de politiske, etiske og organisatoriske aspekter af
digitalisering.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningsmaterialet er baseret undervisernes
pågående forskning i digitalisering af offentlige organisationer og
dermed på aktuel litteratur og aktuelle cases om digitalisering,
organisering og ledelse. Samtidig inkluderer vi klassiske værker,
der kan hjælpe os til at forstå grundlæggende dynamikker i
forholdet mellem teknologi og organisering.
Faget er designet som et blended learning forløb, hvor vi mødes fem
halve dage (24 timer) og har online aktiviteter ind imellem disse
møder (24 timer).
Vi har designet cases til hvert undervisningstema. De har to
formål: de giver en række eksempler på inspirerende
digitaliseringsprojekter i den offentlige sektor, set fra en
ledelsesvinkel, og vi bruger dem til at træne analytiske
færdigheder ved at anvende begreber fra litteraturen til at forstå
dem. Desuden arbejder vi løbende med at udvikle de studenteroplæg,
der kommer til at danne basis for kursets eksamensopgaver. Når vi
mødes veksler undervisningen mellem oplæg, gæsteforelæsninger og
øvelser.
I E21 oprettes faget også som 100% on-lineforløb. |
Feedback i undervisningen |
Der gives enten peer-to-peer feedback eller/og
underviser-feedback på fem afleveringer. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
102 timer |
Undervisning |
24 timer |
Eksamen |
24 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen til faget spænder over engelsksprogede
klassikere til nyere dansksprogede artikler, og der knytter sig
case-videoer og andet casemateriale til kurset. Alt materiale vil
blive gjort tilgængeligt via Canvas.
|