2022/2023
BA-BEBUO1007U Danmark i et komparativt perspektiv
English Title |
Denmark in a Comparative
Perspective |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig |
- Jacob Hasselbalch - Institut for Organisation (IOA)
- Rune Møller Stahl - Institut for Ledelse, Samfund og
Kommunikation (MSC)
|
Primære
fagområder |
- International politisk økonomi/International political
economy
- Politologi/Political Science
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
30-11-2022
|
Læringsmål |
- Sammenligne Danmarks politiske økonomi enten i forskellige
perioder eller med andre højtudviklede landes politisk-økonomiske
systemer.
- Redegøre for og sammenligne teorier vedrørende politisk
økonomi, samt anvende disse teorier i en komparativ, empirisk
analyse på baggrund af den studerendes selvstændige læsning af
forskningslitteratur.
- Præsentere en velargumenteret og teoretisk velfunderet analyse
af en problemstilling med relevans for fagets
tematik.
|
Prøve/delprøver |
Danmark i et
komparativt perspektiv og videnskabsteori og
metode:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
|
Gruppeeksammen (inkl. votering):
1 studerende = 20 minutter
2 studerende = 30 minutter
3+ studerende = 45 minutter |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af det skriftlige eksamensprojekt til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve afvikles sygeprøven
på baggrund af en genindlevering af det oprindelige indleverede
eksamensprojekt.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af det
skriftlige eksamensprojekt på grund af sygdom kan den studerende
deltage i den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende inden for en
nærmere fastsat frist indleverer et individuelt udarbejdet
eksamensprojekt.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige
eksamensprojekt til den ordinære eksamen, men har ikke bestået ved
den mundtlige prøve afvikles omprøven normalt på baggrund af en
genindlevering af det oprindelige eksamensprojekt. Den studerende
kan dog vælge inden for en nærmere fastsat frist i stedet at
indlevere et nyt individuelt udarbejdet
eksamensprojekt.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
NB: Eksamen i ’Danmark i et komparativt perspektiv’
afholdes i kombination med faget ’Videnskabsteori og
metode.
De studerende skal i grupper skrive et projekt.
Projektet kan skrives på dansk eller engelsk. Mundtligt
forsvar foregår på det valgte sprog.
I prøven "Danmark i komparativt perspektiv og
videnskabsteori og metode" skal den studerende for at opnå
karakteren 12, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Sammenholde Danmarks politiske økonomi med andre højtudviklede
landes politisk-økonomiske systemer og udviklingen i disse over
tid.
- Redegøre for og sammenligne teorier vedrørende politisk
økonomi, samt anvende disse teorier i en komparativ, empirisk
analyse på baggrund af den studerendes selvstændige læsning af
forskningslitteratur.
- Præsentere en velargumenteret og teoretisk velfunderet analyse
af en problemstilling med relevans for fagets tematik.
- Forstå og sammenligne centrale videnskabsteoretiske positioner
og begreber i relation til samfundsvidenskaberne, samt diskutere
deres anvendelighed til besvarelse af en konkret
problemformulering.
- Reflektere kritisk over forskellige teoriers og metoders
videnskabsteoretiske grundlag samt begrunde deres relevans i
relation til samfundsvidenskabelige problemstillinger.
- Anvende centrale videnskabsteoretiske positioner og begreber
til at analysere metodiske udfordringer i
samfundsvidenskaben.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
I dette kursus sættes der med afsæt i forskningsfeltet
komparativ/international politisk økonomi fokus på Danmarks
politiske økonomi. Dette sker både via synkrone og diakrone
sammenligninger, det vil sige sammenligninger med andre lande samt
sammenligninger over tid. Samlet set søger kurset at styrke de
studerendes evne til analytisk tænkning og kritisk refleksion over
de institutioner, der danner den samfundsmæssige ramme for
virksomheder og markedsøkonomien.
Kurset sætter fokus på Danmarks generelle politiske
økonomi, herunder hvordan den adskiller sig fra og ligner andre
højtudviklede landes politiske økonomier. I den forbindelse
introduceres toneangivende teorier inden for komparativ og
international politisk økonomi, herunder “Varieties of
Capitalism“-tilgangen samt konstruktivistisk og kritisk politisk
økonomi. Der sættes blandt andet fokus på, hvordan dansk
kapitalisme generelt har udviklet sig over tid og indenfor
specifikke politikområder.
Kursets beskæftiger sig også med den danske velfærdsstat i et
komparativt perspektiv. Her introduceres teori om velfærdsmodeller,
såsom Esping-Andersens velfærdsregime-typologi. Udover at
sammenligne Danmark med andre lande tematiseres det hvorvidt den
danske velfærdsstat over tid har udviklet sig til en
konkurrencestat.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Udover forelæsninger består kurset af fire
workshops som bidrager til at forberede de studerende til
eksamen. |
Feedback i undervisningen |
Hver gruppe har efter udleveringen af
eksamenstemaet mulighed for at få et kort møde med en af
underviserne. Her får de studerende mulighed for at få feedback på
deres forskningsspørgsmål og valg af teori, videnskabsteori og
metode. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
174 timer |
Undervisning |
28 timer |
Workshop |
12 timer |
|
Sidst opdateret den
30-11-2022