Der er to generelle formål med at studere videnskabsteori på et
erhvervsøkonomisk universitet som CBS. Det første formål
er at skabe overblik over de metodiske forudsætninger, der ligger
til grund for samfundsvidenskabelig og erhvervsøkonomisk forskning.
Det andet formål er at fremme den studerendes egen evne
til selv at gennemføre metodisk ansvarlige analyser af
erhvervsøkonomiske såvel som andre samfundsmæssige fænomener. På
den specifikke uddannelse, HA(fil.), kan der, grundet uddannelsens
filosofiske fokus, tilføjes et tredje formål: at give en
filosofisk introduktion til videnskabens rolle i aktuelle
filosofiske, politiske og samfundsmæssige debatter.
Kursets forelæsninger i videnskabsteori forfølger i særlig
grad det første og det tredje formål, imens udarbejdelsen af
1. årsprojektet og undervisningen knyttet hertil (workshops,
vejledning, mv.) særligt forfølger det andet og tredje
formål.
Videnskabsteori:
Pensum og undervisningen leverer en gennemgang af en række af de
videnskabsteoretiske positioner, som har præget moderne
samfundsforskning (positivisme, kritisk rationalisme, hermeneutik,
kritisk teori etc.). Det faglige formål er her at forklare,
hvorledes sådanne videnskabsteoretiske positioner forholder sig til
hinanden, hvordan de adskiller sig fra hinanden, og på hvilken måde
de er relevante for økonomiske, erhvervsøkonomiske og
samfundsmæssige spørgsmål. Dette faglige mål forfølges dels ved (1)
klassiske forelæsninger, der belyser de videnskabsteoretiske og
filosofiske forudsætninger for moderne samfundsvidenskab og dels
(2) gennem tematiske undervisningsgange, der behandler
problematikker knyttet til HA(fil.)’s filosofiske og
erhvervsøkonomiske faglighed.
1. årsprojektet:
1. årsprojektet lægger vægt på problemorienteret læring.
Formulering af et problem er hjulpet på vej af undervisnings- og
vejledningsforløbet. De studerende skal imidlertid selv fremsætte
og formulere det særlige og mere specifikke problem, som de ønsker
at arbejde med. Dette betyder også, at de studerende selv skal
udvælge hvilken metode, de vil benytte for at besvare problemet.
Ligeledes skal den enkelte projektgruppe selv skal reflektere over
hvilke eventuelle empiriske kilder/eksempler, de vil inddrage.
Projektet er det første større projekt på bacheloruddannelsen.
Et af de primære formål er således, at det de studerende opøves i
det praktisk akademiske håndværk som det er, at udarbejde en større
skriftlig analyse eller projekt. Det skal således understreges at
fagets overordnede pædagogiske sigte, ud over tilegnelsen af
pensums faglighed, er at sætte den studerende i stand til at skrive
en større problemorienteret projektrapport. Udover at vise
videnskabsteoriens relevant for udarbejdelsen af en sådanne
rapporter/projekter er sigtet således at formidle de stilistiske og
formelle krav til rapportens konkrete skriftlige
udformning.
|