2022/2023 BA-BFILO3004U Filosofi 1: Politisk og økonomisk filosofi
English Title | |
Philosophy 1: Political and Economic Philosophy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 02-10-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget introducerer dig til filosofi i en erhvervsøkonomisk kontekst ved at beskæftige sig med primærtekster af nogle af de tænkere som har været særligt vigtige for udviklingen af den økonomiske rationalitet og forestillingen om 'homo economicus' ("det økonomiske menneske"). Faget hjælper dig til at få en grundlæggende fornemmelse for det særlige i at tænke og argumentere med filosofiske begreber, lærer dig at læse filosofiske primærtekster og giver dig mulighed for at fordybe dig i nogle af de allervigtigste spørgsmål som har optaget filosofien omkring mennesket som økonomisk væsen og dets forhold til arbejde, ejendomsret, værdiproduktion og fremskridt. Faget åbner også op for en forståelse af hvorledes filosofiens historie kan gøres 'samtidig' og kan forstås i kontekst. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, tekstlæsning og seminarer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
De studerende får hovedsaglig feedback på to
måder
1. Gennem diskussioner af de vigtigste begreber i forelæsningerne Her får de studerende feedback på fra hinanden og fra forelæseren. 2. Den primære feedback sker i seminartimerne (øvelsestimerne). Her øver de studerende evnen til at læse filosofiske tekster og argumentere på grundlag af filosofiske begreber. De får feedback gennem seminarunderviseren og fra hinanden. Timerne er deltagerbårede. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Pensum (med forbehold for ændringer):
Uddrag af Jean-Jacques Rousseau, Samfundskontrakten, Det lille Forlag, København 2007, Bog I; II, 1-8; s. 16-50-
Uddrag af John Locke, Anden afhandling om styreformen, Det lille Forlag, 1996, s. 29-59;
Uddrag af Lisa Herzog: Inventing the Market, ”Hegels
Construction of the Market” og ”The Self in the Market”, Oxford
University Press 2014, s. 41-60; 61-83
Uddrag ad Max Weber Den Protestantiske Etik og Kapitalismens
ånd, s. 2-57; 103-122.
|