2022/2023  BA-BHAAO1463U  Strategi

Strategy

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
  • Peter Ørberg Jensen - Institut for Strategi og Innovation (SI)
  • Strategi/Strategy
  • Blended learning
Sidst opdateret den 08-06-2022

Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
  • Redegøre for teorier og modeller til analyse af strategi, strategiske handlinger og processer i og omkring virksomheder
  • Analysere konkrete, empirisk forankrede problemstillinger inden for strategi gennem anvendelse af fagets begreber, teorier, metoder og modeller
  • Kritisk reflektere over de forskellige teoriers muligheder og begrænsninger
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 1
Obligatoriske hjemmeopgaver
En obligatorisk hjemmeopgave skal være bedømt godkendt for at den studerende kan indstilles til eksamen. Hver studerende afleverer individuelt en 2-siders besvarelse.

Bedømmelsen af den obligatoriske godkendelsesopgave foretages af underviseren/​​underviserne, og der anvendes bedømmelsen "Godkendt"/​​"Ikke godkendt".
Strategi:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 2-5
Opgavens omfang må ikke overstige 10 sider. I særtilfælde hvor den studerende ønsker at skrive opgaven individuelt, og hvor der dispenseres fra gruppestørrelsen, gælder det ligeledes, at én studerende har maksimalt 10 sider til rådighed
Opgavetype Projektrapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår og Sommer
Syge-/omprøve Skriftlig stedprøve
Opgavetype: Opgavebesvarelse
Varighed: 6 timer
Hjælpemidler:Med visse hjælpemidler, se nedenfor
Den studerende må medbringe
  • USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj, installérbare programmer o. lign.)
  • I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter
Den studerende har adgang til
  • Adgang til Canvas
  • Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
  • IT-basispakke

Den individuelle, mundtlige eksamen tager udgangspunkt i det indleverede miniprojekt og fagets pensum. Det forventes, at den studerende indleder den mundtlige eksamen med et kort oplæg (ca. 3 minutter), hvor udvalgte dele fra miniprojektet præsenteres og perspektiveres. Dernæst stiller eksaminator (og censor) spørgsmål til projektet og til fagets pensum.

I faget er der fokus på virksomhedens strategi, der skabes i et dynamisk samspil mellem virksomheden og dens omgivelser. De studerende introduceres for en række teoretiske perspektiver og analyseredskaber, der har til formål at beskrive og analysere forskellige aspekter af virksomhedens strategi og strategiprocesser samt af den kontekst, hvori strategi udformes og iværksættes.

Undervisningen indeholder en række forskellige teoretiske perspektiver på strategi. Foruden at give et overordnet overblik over strategiområdets udvikling over tid, får de studerende indblik i en teoretisk palette, hvor de forskellige teorier på nogle områder supplerer hinanden men på andre områder udgør konkurrerende perspektiver.

Det er et vigtigt formål, at teorien anvendes i konkrete empiriske analyser.

Faget illustrerer derfor sammenhænge mellem det teoretiske perspektiv, analyse og identifikation af virksomhedens problemstillinger og handlemuligheder. Gennem dette analysearbejde får de studerende indsigt i en række teorier, der kan bruges til at analysere virksomhedens strategi i lyset af og under påvirkning af omgivelserne.

Undervisningen foregår på øvelseshold, hvor en del af tiden anvendes til gruppearbejde. Faget er bygget op således, at de forskellige teoretiske perspektiver introduceres, diskuteres og anvendes på empiriske eksempler i holdundervisningen. Der vil blive brugt 1-2 undervisningsgange på hvert perspektiv. I tilknytning til de teoretiske perspektiver er der caseøvelser, herunder én obligatorisk caseaflevering (godkendelsesopgaven). Den sidste del af undervisningsforløbet fokuserer på udarbejdelsen af et miniprojekt baseret på udleveret empirisk materiale. Dette arbejde foregår som gruppearbejde.

Øvelseshold, projektarbejde, caseanalyser
En kombination af feedback til hele klassen, samt individuelt i forbindelse med den obligatoriske hjemmeopgave.

Derudover gives gruppevis feedback under de tre afsluttende workshops i forhold til projektskrivning
Forberedelse 118 timer
Undervisning 36 timer
Obligatorisk hjemmeopgave 22 timer
Eksamen 30 timer

Grundbøger:

Mintzberg, H., Ahlstrand, B. og Lampel, J. (2009). Strategy Safari. Prentice Hall.

Diverse artikler der samles i et kompendium

Sidst opdateret den 08-06-2022