2022/2023 BA-BHAAO1463U Strategi
English Title | |
Strategy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
En obligatorisk hjemmeopgave skal være bedømt godkendt for at den studerende kan indstilles til eksamen. Hver studerende afleverer individuelt en 2-siders besvarelse. Bedømmelsen af den obligatoriske godkendelsesopgave foretages af underviseren/underviserne, og der anvendes bedømmelsen "Godkendt"/"Ikke godkendt". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
I faget er der fokus på virksomhedens strategi, der skabes i et dynamisk samspil mellem virksomheden og dens omgivelser. De studerende introduceres for en række teoretiske perspektiver og analyseredskaber, der har til formål at beskrive og analysere forskellige aspekter af virksomhedens strategi og strategiprocesser samt af den kontekst, hvori strategi udformes og iværksættes.
Undervisningen indeholder en række forskellige teoretiske perspektiver på strategi. Foruden at give et overordnet overblik over strategiområdets udvikling over tid, får de studerende indblik i en teoretisk palette, hvor de forskellige teorier på nogle områder supplerer hinanden men på andre områder udgør konkurrerende perspektiver.
Det er et vigtigt formål, at teorien anvendes i konkrete empiriske analyser. Faget illustrerer derfor sammenhænge mellem det teoretiske perspektiv, analyse og identifikation af virksomhedens problemstillinger og handlemuligheder. Gennem dette analysearbejde får de studerende indsigt i en række teorier, der kan bruges til at analysere virksomhedens strategi i lyset af og under påvirkning af omgivelserne.
Undervisningen foregår på øvelseshold, hvor en del af tiden anvendes til gruppearbejde. Faget er bygget op således, at de forskellige teoretiske perspektiver introduceres, diskuteres og anvendes på empiriske eksempler i holdundervisningen. Der vil blive brugt 1-2 undervisningsgange på hvert perspektiv. I tilknytning til de teoretiske perspektiver er der caseøvelser, herunder én obligatorisk caseaflevering (godkendelsesopgaven). Den sidste del af undervisningsforløbet fokuserer på udarbejdelsen af et miniprojekt baseret på udleveret empirisk materiale. Dette arbejde foregår som gruppearbejde.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Øvelseshold, projektarbejde, caseanalyser | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
En kombination af feedback til hele klassen, samt
individuelt i forbindelse med den obligatoriske hjemmeopgave.
Derudover gives gruppevis feedback under de tre afsluttende workshops i forhold til projektskrivning |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grundbøger:
|