Læringsmål |
- 1): Identificere og afgrænse en given statistisk
problemstilling, herunder klart identificere nødvendig og
tilstrækkelig information til at kunne gennemføre en given
statistisk analyse.
- 2): Klart og præcist anvende grafiske og numeriske metoder til
at opsummere og gengive de væsentligste tendenser og sammenhænge i
et givet datamateriale.
- 3): Udførligt motivere valg af en relevant statistisk
analysemetode til brug for analyse af et givet datamateriale.
- 4): Demonstrere korrekt brug af sandsynlighedsregningens
grundbegreber og anvendelse af disse til identifikation af den
usikkerhed, der eksisterer i et givet datamateriale.
- 5): Detaljeret redegøre for nødvendige og tilstrækkelige
forudsætninger ved brug af en given statistisk analysemetode,
kontrollere i hvilket omfang disse er opfyldt samt vurdere
betydningen af eventuelt ikke opfyldte forudsætninger.
- 6): Kort og præcist redegøre for de bagvedliggende beregninger
i en given statistisk analysemetode, herunder redegøre for de
teoretiske og modelmæssige forudsætninger.
- 7): Foretage detaljerede konsekvensberegninger på baggrund af
en estimeret statistisk model og præcist vurdere validitet og
usikkerhed på disse beregninger.
- 8): Drage konkrete og præcise konklusioner på baggrund af en
given statistisk analyse og kommunikere disse i et klart, fagligt
korrekt og ikke-teknisk sprog.
|
Prøve/delprøver |
Prøven i faget består af fire delprøver:
Statistik
hjemmeopgave 1: | Delprøvens vægt | 10% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Omfang af skriftligt produkt | Max. 10 sider | | Besvarelsen må maksimalt omfatte 10 normalsider.
Heri er inkluderet tabeller, figurer og software-output. Eventuelt
bilagsmateriale tæller ikke med i de 10 sider, men indgår ej heller
i bedømmelsen af besvarelsen. | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 2 uger til udarbejdelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Efterår | Syge-/omprøve | Mundtlig stedprøve | | Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse | | Forberedelse: Uden
forberedelse | | Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Aflevering foregår elektronisk ved at uploade besvarelsen i
PDF-format til Digital Eksamen. Aflevering af besvarelsen kan kun
foretages elektronisk, og der kan ikke afleveres i andre
filformater end PDF. Læringsmålene for denne delprøve er delmål
1)-8). |
Statistik
hjemmeopgave 2: | Delprøvens vægt | 10% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Omfang af skriftligt produkt | Max. 10 sider | | Besvarelsen må maksimalt omfatte 10 normalsider.
Heri er inkluderet tabeller, figurer og software-output. Eventuelt
bilagsmateriale tæller ikke med i de 10 sider, men indgår ej heller
i bedømmelsen af besvarelsen. | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 2 uger til udarbejdelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Efterår | Syge-/omprøve | Mundtlig stedprøve | | Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse | | Forberedelse: Uden
forberedelse | | Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Aflevering foregår elektronisk ved at uploade besvarelsen i
PDF-format til Digital Eksamen. Aflevering af besvarelsen kan kun
foretages elektronisk, og der kan ikke afleveres i andre
filformater end PDF. Læringsmålene for denne delprøve er
delmål 1)-8). |
Statistik
midtvejsprøve: | Delprøvens vægt | 40% | Prøveform | Skriftlig stedprøve på CBS'
computere | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 4 timer | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Vinter | Hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler, herunder internetadgang
| Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Læringsmålene for denne delprøve er delmål
1)-8). |
Statistik
afsluttende prøve: | Delprøvens vægt | 40% | Prøveform | Skriftlig stedprøve på CBS'
computere | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 4 timer | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Sommer | Hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler, herunder internetadgang
| Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Læringsmålene for denne delprøve er delmål
1)-8). |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset giver den studerende en introduktion til analytiske
metoder indenfor deskriptiv dataanalyse, grundlæggende statistiske
modeller, lineær og logistisk regressionsanalyse samt
tidsrækkeanalyse og forecasting. Undervejs eksemplificeres teorien
med aktuelle data fra diverse erhvervs- og samfundsøkonomiske
problemstillinger.
Det analytiske og metodemæssige indhold i faget er:
1. Semester:
- Deskriptiv statistik
- Grundlæggende sandsynlighedsregning
- Diskrete og kontinuerte sandsynlighedsfordelinger
- Konfidensintervaller og hypotesetest
- Simpel og multipel regressionsanalyse
- Kontingenstabeller, en- og tosidet variansanalyse
2. Semester:
- Bi- og multinomial logistisk regression
- Tidsrækkens grundkomponenter
- Eksponentielle udjævningsmetoder
- Box-Jenkins ARIMA modeller
- Forecasting med ARIMA fejlled
- Dynamisk regression
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen foregår ved storholdsforelæsninger
kombineret med øvelsestimer på mindre hold. På 2. semester afholdes
desuden to case-dage. |
Feedback i undervisningen |
De studerende har en række forskellige muligheder
for at modtage feedback:
- som en integreret del af de ugentlige øvelsestimer
- via de fælles feedback- og opgavegennemgangssessioner i
forbindelse med Hjemmeprøve 1 og Hjemmeprøve 2 (1. semester)
- som en integreret del af de to case-dage (2. semester)
Ved yderligere behov for feedback henvises til office hours eller
individuel aftale med kursets fagansvarlige. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger og øvelsestimer (inkl. forberedelse) |
332 timer |
Eksamen (inkl. forberedelse) |
80 timer |
|
Foreløbig litteratur |
1. semester:
- Newbold P., Carlson W.L., Thorne B.M. (2020): ”Statistics
for Business and Economics”, 9. udgave, Pearson.
- Forelæsningsslides (udleveres løbende)
2 .semester:
- Noter om logistisk regression (udleveres løbende)
- Bowerman B.L., O'Connell R., Koehler A. (2005):
"Forecasting, Time Series, and Regression", 4
udgave, Cengage
- Forelæsningsslides (udleveres løbende)
Software: JMP
|