2022/2023 BA-BHAAO1621U Afsætningsøkonomi
English Title | |
Marketing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Delt fagansvar og -koordination | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-07-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
Læringsmål, delprøve 1: mål 1-4 Læringsmål, delprøve 2: mål 5-8
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 3
Obligatoriske
hjemmeopgaver
3 ud af 4 gruppeafleveringer i det samlede kursusforløb skal godkendes. Gruppeafleveringen laves i grupper af 3-5 personer. Hver gruppeaflevering må max. være 5 normal sider. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets overordnede formål er: 1) At give den studerende en indgående teoretisk indføring i og forståelse for marketing som markedsorienteret management disciplin og den tilgang til marketing planlægning, som udspringer heraf. 2) At give den studerende erfaring med at arbejde analytisk, metodisk, og kritisk med de marketing-faglige begreber, modeller, og teorier med henblik på at skabe velfunderede forståelser og handlingsforslag i forhold til de problemstillinger, virksomheder møder i praksis.
Kursets indhold: Kursets første fokusområde er en grundlæggende forståelse af marketing disciplinens væsentligste koncepter, modeller, metoder og teorier samt anvendelsesmulighederne for disse. Den studerende præsenteres således for såvel de underliggende ideer som de vigtigste komponenter i den overordnede strategiske marketing planlægningsproces. Den studerende får desuden mulighed for praktisk at indlære systematiske og kritiske tilgange til anvendelsen af enkelte koncepter, modeller, metoder og teorier som en del af en samlet proces. Kursets andet fokusområde er analyse og vurdering af en konkret virksomheds markedssituation, hvilket inkluderer analyse af en række interne og eksterne forhold, der er af afgørende betydning for en virksomheds marketing beslutninger. Dette indbefatter analyse på såvel makro- som mikro-niveau, under sidstnævnte f.eks. forbrugeradfærd på det/de relevante markeder, konkurrenceforhold, og interne virksomhedsforhold. Den studerende trænes i at indhente relevante markedsdata samt at udvælge og anvende relevant marketing koncepter, modeller, metoder, og teorier i den analytiske proces, der danner basis for den senere udvikling af marketing-strategi og -planer. Kursets tredje fokusområde er udvikling og formulering af marketing – strategier og –planer for en virksomhed eller en markedsorienteret organisation. Den studerende trænes i at vurdere en virksomheds situation og strategiske handlingsmuligheder, og på denne baggrund at vælge passende marketing-strategier og at udvikle en samlet marketing plan i tråd med de øvrige valg. Dette sigter mod kompetence til at kunne argumentere for elementerne i en valgt marketing-strategi og -plan, f.eks.: strategisk målsætning, målgruppe-valg og -strategi, vækststrategi, konkurrence- og positionerings-strategi, branding strategi, produkt strategi, prisstrategi, distributionsstrategi, kommunikationsstrategi, implementering og kontrol, osv.
Kursets forløb: Kurset træner den studerende i at forstå og anvende marketing koncepter, modeller og teorier i analysen og vurderingen af en given markedssituation eller –problematik. Der lægges vægt på at det strategiske arbejde underbygges af grundig teoriforståelse og analysearbejde af høj kvalitet, samt at udviklingen og formuleringen af marketingstrategier og –planer er velargumenteret og handlingsorienteret. Kursets pædagogiske tilgang bygger på blended learning, dvs. at der er en tæt sammenhæng mellem video-baserede (og/eller enkelte on-campus) forelæsninger, forberedelsesopgaver, samt øvelsestimer, hvor den studerende i sociale læringsfællesskaber kan diskutere, anvende og uddybe fagets stof. Kurset indeholder desuden nogle obligatoriske gruppebaserede afleveringsopgaver, der er relevante for indlæring af centralt og eksamensrelevant stof, som skal sikre en synkronisering og progression i de studerendes læring. Disse opgaver vil desuden indgå i en peer-grading proces, som er med at øge de studerendes indsigt i andre måder at løse en given opgave på, samt forbereder dem på at forstå den kollektive skriftlige feedback, de alle modtager efter afslutning af peer-feedback forløbet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets blendede tilgang til læring kombinerer
digital, asynkron undervisning i form af f.eks. video forelæsninger
og online learning checks med on-campus øvelses-undervisning, hvor
der arbejdes gruppebaseret og case-orienteret. Case arbejdet bygger
for hver session oven på det faglige indhold formidlet gennem
(online) forelæsninger og litteratur/selvstudie.
Det forventes, at de studerende forbereder sig og deltager aktivt, såvel online som på campus. En stor del af undervisningen er tilstedeværelsesundervisning, men størstedelen af læringsarbejdet ligger i forberedelse og gruppearbejde, hvor der trækkes på online ressourcer og arbejdsformer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De studerende får feedback på flere forskellige
måder:
* Der gives mundtlig feedback på studenterbidrag i øvelsestimerne. * Alle obligatoriske gruppeafleveringer modtager peer-feedback. * Alle obligatoriske gruppeafleveringer modtager derudover kollektiv skriftlig feedback efter afslutning af peer-feedback forløbet. * Der gives individuel mundtlig feedback efter bedømmelsen af delprøve 1. * Der gives individuel mundtlig feedback i forbindelse med den individuelle mundtlige udprøvning af delprøve 2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|