2022/2023 BA-BINTO1801U Analyse og design af brugervenlige informationssystemer
English Title | |
Analysis and Design of User Friendly Information Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-09-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
I projektet og den afsluttende eksamen skal den
studerende demonstrere evnen til at:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
I dette kursus bliver de studerende i stand til at forstå og håndtere det kompleks af organisatoriske og designmæssige problemstillinger der knytter sig til at udvikle større IT baserede informationssystemer.
Kurset definerer et informationssystem (IS) som et organisatorisk system til behandling af information, som kan, men ikke nødvendigvis skal, understøttes af IT baseret informationsteknologi. Informationssystemer bruges af mennesker i en arbejdsproces eller en social kontekst,og deres udvikling omfatter mange mennesker og er udstrakt over lang tid.
Informationssystemer kan eksempelvis være administrative og proceskontrol-systemer i større og mindre virksomheder, intranet, web-systemer til e-handel, og spil med flere samtidige brugere.
En væsentlig udfordring ved fremstilling af sådanne systemer er en sammensat brugerskare, modstridende interesser, en kompleks organisatorisk kontekst, og ustabile og/eller dårligt forståede krav.
I løbet af semesteret vil de studerende få erfaring med selv at arbejde systematisk med analyse, design, udvikling, konstruktion og dokumentation af (IT-baserede) informationssystemer, der
Kurset introducerer og gennemgår tre temaer: Informationssystemer i organisationer, Interaktionsdesign, og Analyse og design af IT systemer.
Temaet Informationssystemer i organisationer introducerer teorier, begreber og værktøjer, til at forstå mangfoldigheden og kompleksiteten af iinformationssystemer og systemudvikling, samt beskrive indholdet af en forandring, der involverer informationssystemer.
Temaet Interaktionsdesign fokuserer på design af brugernes interaktion med større systemer. Fokus er på brugerkendskab, brugerinddragelse og co-design af interaktionen gennem hele systemets livscyklus. Der lægges vægt på forståelse af forskellige brugere og brugergruppers behov, idegenerering og konceptualisering, og på design og prototyping og teknikker til afprøvning af brugergrænseflader. I Analyse og design af IT systemer, lærer deltagerne at gennemføre og dokumentere systematisk analyse og design af et IT-systems data og processer.
Bemærk, at de studerende forventes at have opnået tilstrækkelige programmeringskompetencer gennem studiets første tre semestre til at kunne demonstrere deres resultater gennem enkle prototyper.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Canvas bruges til distribution af undervisningsmateriale, quizzes og deling af opgavebesvarelser og designskitser. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Forelæsning og øvelser: Ved forelæsningerne og de
indlejrede indgår underviser og studerende i dialog om det
teoretiske materiale. De studerende får desuden feedback på deres
løsning af øvelsesopgaver og besvarelse af quiz.
De studerende får feedback på deres arbejde med semesteropgaven ved 3 workshiops i løbet af semesteret. Her præsenterer de de foreløbige resultater af deres arbejde og får feedback fra andre studerende og underviserne. De studerende kan desuden få feedback/svar på spørgsmål til semesteropgaven ved individuelle konsultationer (i løbet af undervisningen eller i underviserens kontortid. De kan desuden stille skriftlige spørgsmål om opgaven i et Q&A forum på Canvas. Ved den mundtlige eksamen får den studerende feedback på rapporten og den mundtlige præstation. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret starter.
Arnowitz, J., Arent, M., & Berger, N. (2007). Effective prototyping for software makers. Elsevier. (Uddrag) Avison, D. E., & Fitzgerald, G. (2006). Information Systems Development: Methodologies, Techniques and Tools (4 ed.). McGraw-Hill. (Uddrag) Benyon, D. (2019). Designing User Experience: A guide to HCI, UX and interaction design (4th ed). Harlow, England; N.Y: Addison Wesley. Bødker, K., Kensing, F., and Simonsen, J. (2008). Professionel IT-forundersøgelse. 2. udgave, Samfundslitteratur. (Kapitel 1) Brown, T. (2008) Design Thinking. Harvard Business Review86(6), 84-92+141. Dahlbom, B., & Mathiassen, L. (1993). Computers in Context. The Philosophy and Practice of Systems Design. Blackwell. Kapitel 4, 5 Floyd, I. R., Jones, M. C., Rathi, D., & Twidale, M. B. (2007). Web Mash-ups and Patchwork Prototyping: User-driven technological innovation with Web 2.0 and Open Source Software. 40th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Hirschheim, R., & Klein, H. (1989). Four Paradigms of Information Systems Development. CACM, 32 (10), 1199-1216. Jensen, T. B. (2016). The Danish IT Healthcare Platform—Real-Time Hospital Platform. In N. Bjørn-Andersen: Cases on IT Leadership: CIO Challenges for Innovation and Keeping the Lights On. Samfundslitteratur. (pp. 217-234). Kensing, F., & Munk-Madsen, A. (1993). PD: Structure in the Toolbox. Communications of the ACM, 36(4), 78-83. Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2014). Management Information Systems: Managing the Digital Firm. Pearson Education. (Chapter 13) Levy, Jaime. (2015). UX Strategy: How to Devise Innovative Digital Products That People Want. O’Reilly Media, Inc. (Chapter 4) Markus, L. M. (1983). Power, Politics, and MIS Implementation. CACM, 26 (6), 430-444. Mathiassen, L., Munk-Madsen, A., Nielsen, P. A., & Stage, J. (2018). Object Oriented Analysis and Design. (2nd ed.), Marko. Monk, A., & Howard, S. (1998). Methods & Tools: The Rich Picture: a Tool for Reasoning About Work Context. Interactions, 5(2), 21–30. Platt, D. (2016). The Joy of UX: User Experience and Interactive Design for Developers. (1st ed.) Addison-Wesley Professional, (pp. 41-45). Polaine, A., Løvlie, L., & Reason, B. (2013). Service design: from insight to implementation. Rosenfeld Media. (Chapter 2 & 4). Pressman, R. S. (2010). Software engineering: a practitioner’s approach (7th ed). McGraw-Hill Higher Education, New York (Section 5.2.4 & page 467). Saffer, D. (2010). What is interaction design? Designing for interaction: creating innovative applications and devices (2nd ed), New Riders. (Chapter 1) |